Nowatorski sposób spiekania materiałów kompozytowych, aplikacja do projektowania paneli słonecznych, portfel z włókna węglowego chroniący znajdujące się w nim karty, a także innowacyjne rozwiązanie umożliwiające przetwarzanie danych w chmurze oraz system wi-fi do analiz marketingowych to przedsięwzięcia, które okazały się najlepszymi projektami, jakimi zajmowały się rodzime start-upy w mijającym roku.
Innowacje – nie tylko IT
W zakończonym w I połowie grudnia konkursie, organizowanym przez „Rzeczpospolitą", m.in. przy wsparciu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, RWE Polska, Banku Millennium oraz grupy Integer.pl i Politechniki Warszawskiej, wybrano pięć najbardziej perspektywicznych, młodych, innowacyjnych firm. W TOP 5 roku 2015 znalazły się: GeniCore, który zdecydowaną liczbą głosów wygrał tę rywalizację, a także Sher.ly, Social WiFi, Easy Solar i Carbon Workshop.
Marcin Kozłowski, global manager w Business Link, członek kapituły „Orła Innowacji", wskazuje na dużą różnorodność projektów, które wzięły udział w konkursie.
– Innowacje łączone są głównie z technologiami informatycznymi, co wynika z tego, że takie rozwiązania są skalowalne, czyli najłatwiej je rozprzestrzenić na jak największą liczbę odbiorców. Ale innowacje to rozwiązania, które wnoszą coś nowego, zakładają nowatorski podejście do problemów, które są nam już bardzo dobrze znane. Cieszy, że w konkursie wzięły udział bardzo różne firmy. To napawa nadzieją, że powstające w naszym kraju innowacje nie skupiają się wyłącznie na IT, ale wchodzą też np. w sektor tradycyjnej sprzedaży, choćby produktów spożywczych – komentuje Marcin Kozłowski.
Choć polska scena start-upowa dopiero się rodzi, eksperci podkreślają, że rozwija się w imponujący sposób.