Big Data i chmura obliczeniowa zrewolucjonizuje firmy

Firmy szykują się na cyfrową rewolucję napędzaną przez internet rzeczy, chmurę obliczeniową i analitykę Big Data. Czekają je potężne wydatki.

Publikacja: 17.02.2016 21:00

Foto: Bloomberg

Do 2020 r. dwie trzecie przedsiębiorstw z listy Global 2000 umieści transformację cyfrową na czele listy priorytetów swoich strategii biznesowych – prognozuje firma analityczna IDC. Według niej związane z tym wydatki przedsiębiorstw na oprogramowanie, sprzęt IT, serwis, a także zarządzanie usługami chmury obliczeniowej czy analitykę danych (Big Data) mogą sięgnąć astronomicznej sumy 500 mld dol. To trzy razy więcej niż obecnie.

Wyzwanie dla firm

– Jesteśmy w trakcie rozpoczynającej się transformacji cyfrowej. Chmura, Big Data, mobilność i media społecznościowe przeobrażają gospodarki. Firmy, aby nadążać za tym trendem i nie utracić konkurencyjności, muszą się stać innowacyjne – mówi Tomasz Słoniewski, ekspert IDC.

Jak podkreśla, akceleratorami transformacji będą m.in. internet rzeczy, druk 3D czy robotyka. To dlatego, jak szacują analitycy, do 2017 r. ponad 50 proc. wydatków IT firm skoncentruje się właśnie na tych sektorach.

O skali transformacji może świadczyć to, że – jak prognozuje Cisco – za pięć lat aplikacje chmurowe będą generować 92 proc. ruchu w polskich sieciach mobilnych, a liczba robotów w przemyśle wzrośnie aż pięciokrotnie (IDC).

– Tempo rozwoju technologii cyfrowych wykorzystywanych w biznesie będzie rosło w bezprecedensowym tempie. Jeszcze dziesięć lat temu udział biznesu opartego na technologiach cyfrowych w globalnej gospodarce wynosił kilkanaście procent. Obecnie już 22 proc. Do 2020 roku udział biznesu cyfrowego w globalnej gospodarce wzrośnie do 25 proc. – przekonuje z kolei Jacek Borek, dyrektor zarządzający usługami Accenture Technology w Polsce.

W ciągu najbliższych lat największym przeobrażeniom w związku z tym ulegnie sam sektor nowoczesnych technologii. Kolejnymi branżami, których dotkną gruntowne zmiany na skutek cyfrowej transformacji, mają być: sprzedaż detaliczna, telekomunikacja i energetyka.

Polskie specjalności

Jak tłumaczy Tomasz Słoniewski, cyfrowa transformacja to dziś olbrzymie wyzwanie dla firm. – Zwłaszcza dla dużych przedsiębiorstw i instytucji – podkreśla.

Dziś liderami zmian są start- -upy, choćby takie jak Uber, czy Airbnb – zaawansowane technologicznie firmy wykorzystujące ekonomię współdzielenia. Cyfrowa transformacja to woda na młyn dla małych innowacyjnych spółek. Również w Polsce. U nas świetnie rozwijają się m.in. te produkujące drukarki 3D czy drony. To już nasza krajowa specjalność.

Jerzy Kalinowski, partner KPMG w Polsce, twierdzi nawet, że spośród wszystkich technologii cyfrowych w Europie największe znaczenie ma właśnie druk 3D. – Drukarki bazujące na możliwości przestrzennego wydruku przedmiotów są postrzegane w Europie jako narzędzia do bardzo szybkiej produkcji prototypów oraz urządzeń w bardzo małych seriach. Stale rosnąca popularność druku 3D to dobra wiadomość dla Polski. Zaawansowane drukarki trójwymiarowe to jeden z obszarów, w których polskie firmy są wyjątkowo innowacyjne – podkreśla.

Wśród rodzimych firm sektora MŚP z drukiem 3D wiązane są ogromne nadzieje. – To rozwiązanie, które może zmienić oblicze logistyki w e-commerce. Jestem przekonany, że za kilka lat będziemy w stanie drukować sobie w domach nawet odzież – mówi Rafał Brzoska, prezes grupy Integer, budującej sieć paczkomatów.

– Drukarki 3D coraz mocnej zaznaczają swoją obecność i przydatność w wielu branżach – potwierdza Przemysław Kazanowski, prezes start-upu 3DKreator. – Dla wielu dużych firm i instytucji to idealny moment na to, by wejść w rozwiązania 3D i zbudować przewagę nad konkurencją – dodaje.

Problem z adaptacją

Badania pokazują jednak, że rodzime przedsiębiorstwa i instytucje mają problem z adaptacją nowych technologii. Z najnowszych danych PwC wynika, że blisko 50 proc. firm w Polsce przeznacza na inwestycje cyfrowe mniej niż 15 proc. swoich przychodów. To zaskakujące, bo blisko połowa Polaków korzysta z mobilnego internetu i poświęca coraz więcej czasu na interakcje w świecie cyfrowym. – Wciąż w ograniczonym stopniu możliwości chmur danych wykorzystują przedsiębiorcy i administracja publiczna – zaznacza Jerzy Kalinowski.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Czy polskie firmy są już przygotowane do technologicznej transformacji?

Informatyczny problem firm

Polskie firmy niechętnie sięgają po nowe technologie. Pod względem informatycznego zaawansowania są one na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Wyprzedzają nas Niemcy, Finlandia, Austria, ale także Słowacja, Bułgaria, Grecja czy Czechy. Zaledwie co piąte rodzime przedsiębiorstwo wdrożyło dotąd system informatyczny wspierający zarządzanie spółką. To o połowę mniej, niż wynosi unijna średnia.

Jak się okazuje, jednym z najsłabiej zinformatyzowanych sektorów gospodarki jest przemysł. Ale kuleją również handel detaliczny i usługi.

W Unii Europejskiej średnio 36 proc. przedsiębiorstw posiada oprogramowanie wspierające zarządzanie firmą (klasy CRM i ERP), ale są też kraje, w których już niemal co druga firma została gruntownie zinformatyzowana.

Jeszcze gorzej wyglądają statystyki, jeśli chodzi o znacznie bardziej zaawansowane rozwiązania cyfrowe, jak analityka danych Big Data. Według IBM rozwiązania do analizy wielkich zbiorów danych w niektórych obszarach biznesu stosuje już 97 proc. firm na świecie. Średnia w Europie to jednak 25 proc. Polska na tym tle wygląda blado – zaledwie 18 proc. rodzimych przedsiębiorstw korzysta bowiem z Big Data.

Ale trudno, by było inaczej, skoro ponad połowa (54 proc.) rodzimych firm przyznaje, że ma problemy z dostępem do internetu. Wskazują na przerwy w dostępie do sieci. Łącza ma bowiem 93 proc. przedsiębiorstw (aż 92 proc. ma internet szerokopasmowy). Mobilnych łączy szerokopasmowych używało w zeszłym roku 61,5 proc. firm.

Opinia

Jarosław Smulski, analityk firmy IDC

Internet rzeczy (IoT) jest jednym z kół zamachowych cyfrowej transformacji. Rozwija się on tak szybko, że musieliśmy uaktualnić nasze ubiegłoroczne prognozy dotyczące polskiego rynku. Wartość rynku IoT w Polsce, w której uwzględniamy zarówno różnego rodzaju sensory, aplikacje, jak i infrastrukturę technologiczną, szacujemy obecnie na ponad 2,1 mld dol. Do końca roku będzie ona warta już 2,6 mld dol. Z roku na rok rynek ten rozwija się w tempie średnio 22 proc. W ciągu najbliższych czterech lat jego wartość zostanie podwojona. W ramach IoT technologią, która najmocniej zmienia świat, jest koncepcja autonomicznych aut, którą promuje Google.

Do 2020 r. dwie trzecie przedsiębiorstw z listy Global 2000 umieści transformację cyfrową na czele listy priorytetów swoich strategii biznesowych – prognozuje firma analityczna IDC. Według niej związane z tym wydatki przedsiębiorstw na oprogramowanie, sprzęt IT, serwis, a także zarządzanie usługami chmury obliczeniowej czy analitykę danych (Big Data) mogą sięgnąć astronomicznej sumy 500 mld dol. To trzy razy więcej niż obecnie.

Wyzwanie dla firm

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe