Reklama
Rozwiń
Reklama

Z badania PwC wynika, że 36 proc. polskich firm przyznaje, iż w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć

Przestępczość gospodarcza dotknęła w ciągu ostatnich dwóch lat jedną trzecią polskich przedsiębiorstw.

Publikacja: 01.03.2016 09:58

Z badania PwC wynika, że 36 proc. polskich firm przyznaje, iż w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak Mateusz Pawlak

Tak wynika z badania „Ciemna strona mocy, czyli kto i jak oszukuje polskie firmy" doradczej firmy PwC, który przeprowadzane jest co 24 miesiące wśród prezesów i kadry menedżerskiej. Raport wskazuje, że 36 proc. polskich firm przyznaje, że w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć. 65 proc. z odnotowanych przypadków dotyczyło sprzeniewierzenia aktywów, a 32 proc. cyberprzestępczości. Na trzecim miejscu wśród najczęstszych firmowych oszustw znalazły się nadużycia w obszarze zakupów i nadużycia księgowe (po 29 proc.). Ciągle częstym nadużyciem w polskich firmach pozostaje korupcja. 16 proc. respondentów przyznało, że w ostatnich 24 miesiącach ktoś prosił ich o wręczenie łapówki, a 18 proc. jest przekonanych, że straciło kontrakt na rzecz konkurenta, który wręczył łapówkę. Ponadto, 33 proc. badanych spodziewa się doświadczyć zjawiska korupcji w najbliższych 2 latach.

W globalnym badaniu 36 proc. respondentów przyznało, że ich firmy w ostatnich 2 latach znalazły się na celowniku oszustów. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten wyniósł 33 proc.

- Odnotowaliśmy w Polsce korzystny trend spadkowy w porównaniu do poprzedniego badania. Z jednej strony może to wskazywać, że coraz więcej firm wdraża rozwiązania systemowe pozwalające na monitorowanie ryzyka i wykrywanie nadużyć. Z drugiej natomiast nie można zapominać, że zagadnienie nadużyć i przestępstw gospodarczych to wciąż trudny i często niechętnie poruszany w świecie biznesu temat. Trend spadkowy może cieszyć, ale skoro nadal co trzecia polska firma zmaga się z plagą nadużyć, do zrobienia jest jeszcze wiele – mówi Angelika Ciastek-Zyska, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC.

Autorzy raportu podkreślają, że straty finansowe związane z występowaniem nadużyć w firmach są ogromne. 22 proc. przedsiębiorstw straciło pomiędzy 400 tys. zł a 4 mln zł, a kolejne 22 proc. zanotowało stratę 4 mln zł i więcej. Jednak w wyniku nadużyć nie tylko finanse firm są zagrożone. 69 proc. respondentów przyznaje, że tego typu incydenty obniżają morale pracowników, 53 proc. zwraca uwagę na pogorszenie relacji biznesowych, a 30 proc. na negatywny wpływ na reputację marki.

Kim są sprawcy nadużyć? Po raz pierwszy od początku prowadzenia badania za większość incydentów były odpowiedzialne osoby spoza firmy (57 proc.). Z kolei oszuści z wewnątrz organizacji to w 20 proc. przedstawiciele kadry kierowniczej. Co ciekawe, najczęściej są to mężczyźni z wyższym wykształceniem, w wieku 31-40 lat, pracujący w danej firmie od 3 do 5 lat.

Reklama
Reklama

Jak zauważa Piotr Szymankiewicz, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC niezależnie od kategorii identyfikowanych nadużyć, wszelkie ich przejawy skutkują wymiernymi stratami finansowymi dla firm.

- Uwagę zwraca stosunkowo duża grupa respondentów, która zadeklarowała, że nie wie, jakiej wysokości straty poniosły ich przedsiębiorstwa w wyniku nadużyć. Świadczyłoby to o nadal niewystarczającym wykorzystaniu możliwości posiadanych systemów czy nawet o braku podstawowych narzędzi monitoringu i kontroli – wskazuje   Szymankiewicz.

Systemowe podejście do monitorowania i kontroli procesów biznesowych powoduje, że przypadkowe wykrycia stają się coraz rzadszym zjawiskiem w polskich firmach. Coraz większe znaczenie w wykrywaniu nieprawidłowości odgrywa analiza danych (21 proc. wykryć). W porównaniu z badaniem z 2014 r. znacznie wzrosła także rola zarządzania ryzykiem nadużyć (15 proc.) oraz odpowiednie systemy IT (12 proc.).

Eksperci PwC zwracają uwagę, że dla zapewnienia bezpieczeństwa w polskich firmach można zrobić jeszcze więcej. Z danych zebranych w raporcie wynika, że aż co piąte przedsiębiorstwo w ogóle nie przeprowadza oceny ryzyka nadużyć, a 23 proc. respondentów nie było w stanie określić, czy taka ocena odbywa się w ich firmach. Jedynie 44 proc. badanych firm przyznało, że prowadzi regularną komunikację i szkolenia dotyczące kodeksu etyki.

-  Wyniki badań jasno wskazują na konieczność precyzyjnego identyfikowania obszarów szczególnie zagrożonych nadużyciami. Fundamentalne znaczenie ma tu systemowe podejście do monitorowania i kontroli procesów biznesowych - podkreśla Marcin Klimczak, partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć.

- Zauważamy, że coraz więcej firm przywiązuje do tego dużą wagę. Ponadto w dobie postępującej cyfryzacji, narzędzia analityczne będą stanowiły nieocenione wsparcie w przeciwdziałaniu i walce z przestępstwami gospodarczymi. W związku z tym wzrastać będzie rola m.in. strategicznego podejścia do zarządzania ryzykiem nadużyć w organizacji, w tym gromadzenie i analiza danych. – podsumowuje  Klimczak.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama