Tak wynika z badania „Ciemna strona mocy, czyli kto i jak oszukuje polskie firmy" doradczej firmy PwC, który przeprowadzane jest co 24 miesiące wśród prezesów i kadry menedżerskiej. Raport wskazuje, że 36 proc. polskich firm przyznaje, że w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć. 65 proc. z odnotowanych przypadków dotyczyło sprzeniewierzenia aktywów, a 32 proc. cyberprzestępczości. Na trzecim miejscu wśród najczęstszych firmowych oszustw znalazły się nadużycia w obszarze zakupów i nadużycia księgowe (po 29 proc.). Ciągle częstym nadużyciem w polskich firmach pozostaje korupcja. 16 proc. respondentów przyznało, że w ostatnich 24 miesiącach ktoś prosił ich o wręczenie łapówki, a 18 proc. jest przekonanych, że straciło kontrakt na rzecz konkurenta, który wręczył łapówkę. Ponadto, 33 proc. badanych spodziewa się doświadczyć zjawiska korupcji w najbliższych 2 latach.
W globalnym badaniu 36 proc. respondentów przyznało, że ich firmy w ostatnich 2 latach znalazły się na celowniku oszustów. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten wyniósł 33 proc.
- Odnotowaliśmy w Polsce korzystny trend spadkowy w porównaniu do poprzedniego badania. Z jednej strony może to wskazywać, że coraz więcej firm wdraża rozwiązania systemowe pozwalające na monitorowanie ryzyka i wykrywanie nadużyć. Z drugiej natomiast nie można zapominać, że zagadnienie nadużyć i przestępstw gospodarczych to wciąż trudny i często niechętnie poruszany w świecie biznesu temat. Trend spadkowy może cieszyć, ale skoro nadal co trzecia polska firma zmaga się z plagą nadużyć, do zrobienia jest jeszcze wiele – mówi Angelika Ciastek-Zyska, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC.
Autorzy raportu podkreślają, że straty finansowe związane z występowaniem nadużyć w firmach są ogromne. 22 proc. przedsiębiorstw straciło pomiędzy 400 tys. zł a 4 mln zł, a kolejne 22 proc. zanotowało stratę 4 mln zł i więcej. Jednak w wyniku nadużyć nie tylko finanse firm są zagrożone. 69 proc. respondentów przyznaje, że tego typu incydenty obniżają morale pracowników, 53 proc. zwraca uwagę na pogorszenie relacji biznesowych, a 30 proc. na negatywny wpływ na reputację marki.
Kim są sprawcy nadużyć? Po raz pierwszy od początku prowadzenia badania za większość incydentów były odpowiedzialne osoby spoza firmy (57 proc.). Z kolei oszuści z wewnątrz organizacji to w 20 proc. przedstawiciele kadry kierowniczej. Co ciekawe, najczęściej są to mężczyźni z wyższym wykształceniem, w wieku 31-40 lat, pracujący w danej firmie od 3 do 5 lat.