Z badania PwC wynika, że 36 proc. polskich firm przyznaje, iż w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć

Przestępczość gospodarcza dotknęła w ciągu ostatnich dwóch lat jedną trzecią polskich przedsiębiorstw.

Publikacja: 01.03.2016 09:58

Z badania PwC wynika, że 36 proc. polskich firm przyznaje, iż w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak Mateusz Pawlak

Tak wynika z badania „Ciemna strona mocy, czyli kto i jak oszukuje polskie firmy" doradczej firmy PwC, który przeprowadzane jest co 24 miesiące wśród prezesów i kadry menedżerskiej. Raport wskazuje, że 36 proc. polskich firm przyznaje, że w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć. 65 proc. z odnotowanych przypadków dotyczyło sprzeniewierzenia aktywów, a 32 proc. cyberprzestępczości. Na trzecim miejscu wśród najczęstszych firmowych oszustw znalazły się nadużycia w obszarze zakupów i nadużycia księgowe (po 29 proc.). Ciągle częstym nadużyciem w polskich firmach pozostaje korupcja. 16 proc. respondentów przyznało, że w ostatnich 24 miesiącach ktoś prosił ich o wręczenie łapówki, a 18 proc. jest przekonanych, że straciło kontrakt na rzecz konkurenta, który wręczył łapówkę. Ponadto, 33 proc. badanych spodziewa się doświadczyć zjawiska korupcji w najbliższych 2 latach.

W globalnym badaniu 36 proc. respondentów przyznało, że ich firmy w ostatnich 2 latach znalazły się na celowniku oszustów. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten wyniósł 33 proc.

- Odnotowaliśmy w Polsce korzystny trend spadkowy w porównaniu do poprzedniego badania. Z jednej strony może to wskazywać, że coraz więcej firm wdraża rozwiązania systemowe pozwalające na monitorowanie ryzyka i wykrywanie nadużyć. Z drugiej natomiast nie można zapominać, że zagadnienie nadużyć i przestępstw gospodarczych to wciąż trudny i często niechętnie poruszany w świecie biznesu temat. Trend spadkowy może cieszyć, ale skoro nadal co trzecia polska firma zmaga się z plagą nadużyć, do zrobienia jest jeszcze wiele – mówi Angelika Ciastek-Zyska, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC.

Autorzy raportu podkreślają, że straty finansowe związane z występowaniem nadużyć w firmach są ogromne. 22 proc. przedsiębiorstw straciło pomiędzy 400 tys. zł a 4 mln zł, a kolejne 22 proc. zanotowało stratę 4 mln zł i więcej. Jednak w wyniku nadużyć nie tylko finanse firm są zagrożone. 69 proc. respondentów przyznaje, że tego typu incydenty obniżają morale pracowników, 53 proc. zwraca uwagę na pogorszenie relacji biznesowych, a 30 proc. na negatywny wpływ na reputację marki.

Kim są sprawcy nadużyć? Po raz pierwszy od początku prowadzenia badania za większość incydentów były odpowiedzialne osoby spoza firmy (57 proc.). Z kolei oszuści z wewnątrz organizacji to w 20 proc. przedstawiciele kadry kierowniczej. Co ciekawe, najczęściej są to mężczyźni z wyższym wykształceniem, w wieku 31-40 lat, pracujący w danej firmie od 3 do 5 lat.

Jak zauważa Piotr Szymankiewicz, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC niezależnie od kategorii identyfikowanych nadużyć, wszelkie ich przejawy skutkują wymiernymi stratami finansowymi dla firm.

- Uwagę zwraca stosunkowo duża grupa respondentów, która zadeklarowała, że nie wie, jakiej wysokości straty poniosły ich przedsiębiorstwa w wyniku nadużyć. Świadczyłoby to o nadal niewystarczającym wykorzystaniu możliwości posiadanych systemów czy nawet o braku podstawowych narzędzi monitoringu i kontroli – wskazuje   Szymankiewicz.

Systemowe podejście do monitorowania i kontroli procesów biznesowych powoduje, że przypadkowe wykrycia stają się coraz rzadszym zjawiskiem w polskich firmach. Coraz większe znaczenie w wykrywaniu nieprawidłowości odgrywa analiza danych (21 proc. wykryć). W porównaniu z badaniem z 2014 r. znacznie wzrosła także rola zarządzania ryzykiem nadużyć (15 proc.) oraz odpowiednie systemy IT (12 proc.).

Eksperci PwC zwracają uwagę, że dla zapewnienia bezpieczeństwa w polskich firmach można zrobić jeszcze więcej. Z danych zebranych w raporcie wynika, że aż co piąte przedsiębiorstwo w ogóle nie przeprowadza oceny ryzyka nadużyć, a 23 proc. respondentów nie było w stanie określić, czy taka ocena odbywa się w ich firmach. Jedynie 44 proc. badanych firm przyznało, że prowadzi regularną komunikację i szkolenia dotyczące kodeksu etyki.

-  Wyniki badań jasno wskazują na konieczność precyzyjnego identyfikowania obszarów szczególnie zagrożonych nadużyciami. Fundamentalne znaczenie ma tu systemowe podejście do monitorowania i kontroli procesów biznesowych - podkreśla Marcin Klimczak, partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć.

- Zauważamy, że coraz więcej firm przywiązuje do tego dużą wagę. Ponadto w dobie postępującej cyfryzacji, narzędzia analityczne będą stanowiły nieocenione wsparcie w przeciwdziałaniu i walce z przestępstwami gospodarczymi. W związku z tym wzrastać będzie rola m.in. strategicznego podejścia do zarządzania ryzykiem nadużyć w organizacji, w tym gromadzenie i analiza danych. – podsumowuje  Klimczak.

Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont