Reklama

Konsumenci szukają w sieci ulubionych marek

Rynek odzieżowy jest mocno rozdrobniony, co widać też po preferencjach zakupowych konsumentów.

Aktualizacja: 31.08.2017 21:24 Publikacja: 31.08.2017 21:06

Z badania IBRiS dla „Rz" wynika, że jeśli chodzi o listę marek odzieżowych, które cenimy najbardziej, to prowadzą takie firmy, jak Adidas, Vistula i Puma. Marki największe pod względem generowanych przychodów czy liczby salonów, jak H&M, Zara, Reserved, Cropp czy Mohito, mają poniżej 10 proc. wskazań.

Jeśli chodzi o listę firm, których produkty konsumenci chcą kupić w nadchodzących 12 miesiącach, prowadzą także Adidas, Puma i Vistula.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, jeśli prześledzi się listę sklepów internetowych z odzieżą, które Polacy odwiedzają najczęściej według badania Gemius/PBI za maj 2017 r. W takim ujęciu sklepy Pumy i Vistuli mają na tyle mało użytkowników, że nie trafiają do zestawienia. Adidas ze ścisłej czołówki spada na znacznie dalszą pozycję.

Prowadzi za to H&M z liczbą niemal 1,58 mln użytkowników w maju 2017 r., w tym samym miesiącu rok temu wynik był nieznacznie wyższy. Kolejne pozycje zajmują aż cztery marki grupy LPP – Reserved, Mohito, Cropp i House. Liderem w tej grupie jest Reserved z niemal 1,3 mln użytkowników, o ponad 140 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2016 r. W przypadku Mohito wynik poprawił się o ponad 130 proc., do 930 tys. e-klientów, inne marki w grupie zanotowały mniej imponujące, ale jednak zwyżki liczby użytkowników.

Reklama
Reklama

LPP niedawno informowało o świetnych wynikach segmentu e-commerce, jego przychody w I półroczu podwoiły się w ujęciu rocznym. – Całkowita wartość sprzedaży online stanowi już 4 proc. całej sprzedaży grupy LPP, a w Polsce jest to 6 proc. Coraz bliżej do osiągnięcia założonego na 2020 rok celu, jakim jest uzyskanie 7–8 proc. przez sprzedaż internetową w skali całej grupy – podaje firma.

Większość marek w grupie najchętniej odwiedzanych e-sklepów odzieżowych odnotowała wzrost liczby użytkowników – wyjątki to Zara, Adidas czy Mango.

Jak tłumaczyć tak duże różnice w preferencjach marek i liczbie użytkowników sklepów? – W procesie zakupowym te dwa kryteria często się rozmijają, dlatego tak trudno jest na tym rynku prognozować – trzeba analizować trendy i starać się podążać za gustami – mówi szef jednej z firm odzieżowych.

– Brandy sieciowe mają znakomite pole do budowania lojalności poprzez croosowanie ofert online/offline, zapewniając na przykład odbiór w sklepie i możliwość wymiany po przymierzeniu, realizując konkursy i wydarzenia. Potężne multibrandowe sklepy kuszą outletowymi cenami – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. – Pokolenie milenialsów kupuje impulsywnie, co otwiera szansę przed poszukiwaczami trendów online, którzy w prosty sposób mogą monetyzować swoje pomysły. Rynek będzie się powiększał dzięki nowym klientom i rosnącej wartości koszyka.

W online zmiany w podejściu konsumentów widać wyraźnie. – Odzież to kategoria dość angażująca z punktu widzenia konsumenta, dlatego też przy zakupie chętnie korzysta on z najbardziej wiarygodnego źródła informacji, jakim są opinie rodziny, znajomych czy nawet nieznanych osób, ale takich, które mają autorytet – na przykład blogerka, albo w jakiś sposób podobnych do konsumentów – spełniają te same funkcje społeczne, na przykład młoda matka – mówi Jolanta Tkaczyk, ekspertka w dziedzinie marketingu z Akademii Leona Koźmińskiego.

– W dobie wszechogarniającej nas informacji i przesytu reklam opinia innych wyrasta na najbardziej godne zaufania źródło. Choć wydaje nam się, że informacji negatywnych jest więcej, ludzie, szczególnie w kontaktach osobistych, wolą sobie polecać produkty, niż do nich zniechęcać – dodaje.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama