Cyfryzacja wymaga zmiany myślenia

Dopiero zmiana myślenia pracowników w firmach może spowodować, że rzeczywiście dojdzie w nich do cyfrowej transformacji – wynika z doświadczeń korporacji stawiających na takie przemiany.

Aktualizacja: 25.10.2017 21:14 Publikacja: 25.10.2017 20:18

Cyfryzacja wymaga zmiany myślenia

Foto: Fotolia

To nie dostępność technologii, które umożliwiają wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w firmach, jest dziś największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw. – Każde innowacyjne narzędzie powinno być sprzedawane w pakiecie ze sposobem na to, jak się nim posługiwać i jak je w firmie wdrożyć, by zmienić myślenie pracowników i osiągnąć efekt, o jaki naprawdę chodzi – mówił Tomasz Huś, prezes PZU Lab, na zorganizowanej przez Microsoft dyskusji poświęconej cyfrowej transformacji.

Jak mówi Michel van der Bel, wiceprezes Microsoftu na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, żeby transformacja w firmie się udała, konieczne jest, by to zatrudnieni w niej ludzie odczuwali potrzebę i uczestniczyli w tej zmianie. Każda firma musi dziś znaleźć własny sposób na to, jak zmieniać sposób myślenia pracowników tak, by możliwa była transformacja całego przedsiębiorstwa.

– Narzędzia, jakie dziś oferujemy naszym klientom i z jakich sami korzystamy, bardzo pomagają w tych procesach – podkreśla Michel van der Bel. – Dotychczas wszelkie spotkania zaczynały się od wymiany informacji na temat danych z różnych źródeł i części organizacji. Dziś mamy zdalny dostęp do usług w chmurze, np. OneNote, dzięki czemu zespół od razu pojawia się na spotkaniu z tymi samymi danymi. To znacznie przyspiesza proces decyzyjny. Z kolei dzięki Skype'owi wiele bieżących spraw załatwiam natychmiast, bez potrzeby wysyłania zbyt dużej liczby e-maili – dodaje.

Firmy coraz częściej rozumieją już, że cyfrową przemianę trzeba zacząć od zmiany myślenia każdego pracownika. – W mojej opinii cyfrowa transformacja nie oznacza wyłącznie inwestowania w rozwiązania chmurowe, ale też rozwijanie współpracy, budowanie relacji i szukanie rozwiązań wspólnie z pracownikami – mówił Andrzej Leszczyński z PKO Banku Polskiego.

Czasem nawet zakup nowego oprogramowania czy nowego systemu dla firmy wymaga przełamania jakiejś bariery.

– Inżynierowie i menedżerowie IT są często bardzo konserwatywni, jeśli chodzi o zmianę używanych narzędzi, a w firmach wiele zależy od ich decyzji. Dziś nie chodzi już o dostępność technologii chmurowych, ale o przekonanie ich, że ta zmiana przyniesie więcej korzyści niż zagrożeń – mówił Jarosław Mastalerz, prezes mAkceleratora.

To nie dostępność technologii, które umożliwiają wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w firmach, jest dziś największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw. – Każde innowacyjne narzędzie powinno być sprzedawane w pakiecie ze sposobem na to, jak się nim posługiwać i jak je w firmie wdrożyć, by zmienić myślenie pracowników i osiągnąć efekt, o jaki naprawdę chodzi – mówił Tomasz Huś, prezes PZU Lab, na zorganizowanej przez Microsoft dyskusji poświęconej cyfrowej transformacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej