fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Pierwsza konferencja Pocztowokurierski.pl

O kurczącym się rynku listów, szybko rosnącym rynku paczek i coraz nowocześniejszych narzędziach do świadczenia usług pocztowych i kurierskich dyskutowano podczas I Ogólnopolskiej Konferencji Nadawców Przesyłek Pocztowych i Kurierskich, zorganizowanej przez portal pocztowokurierski.pl.
- Poczta Polska ma obowiązki w postaci świadczenia usług powszechnych i utrzymania określonej liczby placówek, a w zamian jej jedynym wyróżnikiem spośród firm świadczących usługi pocztowe jest to, że jest obszar przesyłek zastrzeżonych dla Poczty Polskiej do 50 g, który i tak jest przez innych operatorów naruszany - zauważył Janusz Jank, dyrektor handlowy Poczty Polskiej.
Podkreślał, że z roku na rok rośnie liczba niepublicznych operatorów, którzy konkurują na tym rynku z Pocztą Polską. W ubiegłym roku, według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zarejestrowanych było 244 podmioty, ale nie wszystkie prowadziły działalność pocztową.
Z kolei Rafał Brzoska, prezes największej niepublicznej firmy pocztowej InPost, zwracał uwagę, że poziom świadczenia usług w Polsce wciąż odbiega od unijnego i to właśnie prywatne firmy, wymuszające konkurencję, poprawiają tę sytuację. Podczas, gdy w Europie ok. 88 proc. przesyłek trafia do adresata w dzień po nadaniu, w Polsce ten wskaźnik wynosi ok. 52 proc. przesyłek.
Prelegaci zgadzali się co do tego, że coraz bardziej popularne e-deklaracje, e-faktury, maile i sms, w naturalny sposób ograniczają liczbę korespondencji tradycyjnej i choć listy papierowe nie znikną, operatorzy poszukują innych sposobów zwiększania przychodów. W dużym stopniu jest to rynek usług e-commerce, czyli zakupów poprzez sieć Internet, które doręczyciele dostarczają do domów, lub jak w przypadku InPostu, do Paczkomatów, w których przez całą dobę można odebrać przesyłki.
Według szacunków polski rynek e-commerce wart jest już 1,5 mld zł.
Marcin Wójcicki, prezes firmy XLogics, zajmującej się logistyką przesyłek B2B i B2C podkreślał wagę przygotowania paczek do transportu w przypadku handlu wysyłkowego. - Coraz więcej polskich firm zajmujących się sprzedażą wysyłkową, wchodzi na rynki zagraniczne i musi zdawać sobie sprawę z wymogów prowadzenia takiej działalności - mówił Wójcicki, podkreślając m.in. wagę umożliwienia klientom bezproblemowego zwrotu towaru, jeśli ich nie satysfakcjonuje.
Podczas konferencji przyznano nagrody w kategoriach: najbardziej innowacyjna usługa i najbardziej innowacyjna technologia. W pierwszej, Diament Pocztowokurierski.pl otrzymała firma InPost za Paczkomaty 24/7, czyli maszyny do osobistego nadawania i odbierania przesyłek 24 godziny na dobę. Takich maszyn w Polsce InPost rozmieścił już ok. 400, a docelowo ma ich stanąć ok. 800. Za najbardziej innowacyjną technologię Diamentem nagrodzono XLogics Shipping Center. To platforma pozwalająca na optymalizację logistyki. Umożliwia szybkie przygotowanie niezbędnych procesów wysyłkowych (listy przewozowe, etykiety logistyczne, itd.) i na podstawie danych od przewoźników potrafi śledzić przebieg przesyłki.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA