fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Amica i Electrolux liderami rynku

Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Piotr Mazurkiewicz
Polska firma wygrywa pod względem ilości sprzedanego sprzętu AGD, Szwedzi – biorąc pod uwagę jego wartość
 
Z danych do których dotarła "Rz" podsumowujących sprzedaż dużego AGD w Polsce wynika, że w 2010 r. rynek w ujęciu wartościowym stracił 10,7 proc., kurcząc się do 4,2 mld zł. Sprzedanych zostało ponad 3,5 mln sztuk sprzętu – 5,8 proc. mniej niż rok wcześniej.
– W najbliższych latach spodziewamy się, że rynek AGD zacznie rosnąć. Od 2012 r. prognozujemy spadek bezrobocia, więc wzrośnie skłonność Polaków do wydawania, także na domowy sprzęt. Dotyczy to zwłaszcza dużego. W wielu polskich domach pracują choćby lodówki starszych generacji, zużywające znacznie więcej energii niż te produkowane obecnie – mówi Wojciech Orszewski, analityk z Euromonitor International.
Jednak część firm mimo spadków na rynku kończy rok w niezłych nastrojach, ponieważ ich pozycja się umocniła. Na pewno jest to Amica Wronki, która w ujęciu ilościowym jest zdecydowanym liderem rynku z 16,1 proc. udziałem. Przez ostatni rok mimo trudnej sytuacji udało się go zwiększyć o 0,1 pkt proc.
– W tym roku planujemy dalszy rozwój, dwucyfrowy wzrost skonsolidowanej sprzedaży oraz podwojenie zysku operacyjnego w stosunku do wyników za 2010 r. – mówi Jacek Rutkowski, prezes Amiki. Spółka o 0,1 pkt proc. poprawiła także swój wynik, jeśli chodzi o udział rynkowy w ujęciu wartościowym. Z 13,2 proc. zajmuje trzecią pozycję za markami Bosch i Electrolux.
Szwedzka firma najlepiej poradziła sobie na rynku. W ujęciu ilościowym jej udział zwiększył się aż o 1,2 pkt proc. i z 13,2 proc. jest wiceliderem rynku. Z kolei w ujęciu wartościowym firma też zyskała najwięcej, bo 1,2 pkt proc. i z wynikiem 13,8 proc. jest liderem.
– W trudniejszych czasach można zazwyczaj zaobserwować dwa trendy. Klienci stają się znacznie bardziej wrażliwi na cenę i szukają tańszych propozycji. Z drugiej stawiają na marki, którym szczególnie ufają – mówi Adam Cich, dyrektor generalny oddziału handlowego Electrolux Poland. – Na pozycję lidera w wartości sprzedaży konsekwentnie pracowaliśmy od paru lat, rozbudowując ofertę produktową i inwestując – dodaje.
Inne firmy także nie oddają pola i dalej walczą o klientów. – Na ten rok szykujemy rekordową liczbę nowości – zapowiada Davide Milone, country manager Indesit Company Polska. Włoska firma ze swoimi markami Indesit i Hotpoint-Ariston ma 9,8 proc. rynku w ujęciu ilościowym oraz 9,6 proc., jeśli chodzi o wartość sprzedaży.
Z firm spoza ścisłej czołówki rynku warto też zwrócić uwagę, że aż o 0,7 pkt proc. swój udział zwiększył Samsung. Firma, która kupiła od Amiki dwa zakłady produkujące pralki i lodówki, ma już 4,7 proc. udziału w wartości rynku. Z kolei 0,4 pkt proc. do 3,2 proc. zyskało LG, które ma w Polsce zakład produkujący lodówki typu side-by-side. Jeśli zsumuje się udziały poszczególnych marek, to z brandami Bosch i Siemens (łącznie 18,7 proc. w ujęciu wartościowym oraz 14,8 proc. w ilościowym) niemiecka spółka BSH jest liderem rynku pod względem wartości sprzedaży.
Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA