fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Styl życia

Czosnek i cebula na przeziębienie

Przy przeziębieniu najpierw pojawiają się katar, ból gardła, stan podgorączkowy
Fotorzepa, BS Bartek Sadowski
W Polsce szczyt zachorowań na infekcje wirusowe przypada w lutym i marcu. Aby zapobiec przeziębieniu i grypie, warto przez cały rok zdrowo jeść, hartować organizm, zaszczepić się i w sezonie, gdy rośnie liczba zachorowań, unikać odwiedzania miejsc, w których przebywa dużo ludzi.
Gdy pojawiają się pierwsze symptomy przeziębienia, większość osób samodzielnie stara się zaradzić chorobie. Zazwyczaj pomagają leżenie w łóżku, ciepłe napoje, witaminy i preparaty apteczne. Przy przeziębieniu w pierwszej kolejności pojawia się uczucie drapania w gardle, kichanie, katar, stan podgorączkowy. Zazwyczaj stan ten mija po trzech dniach.
Jeśli objawy nie ustąpią, wówczas należy udać się do internisty. – Często pacjentom trudno jest odróżnić przeziębienie od grypy. Dlatego zalecam wizyty u lekarza, szczególnie w przypadku dzieci i osób starszych – mówi lek. med. Katarzyna Bukol-Krawczyk, dietetyczka i internistka w Centrum Medycznym Enel-Med w Warszawie.
Grypa atakuje nagle i silnie. Zwykle brakuje sił, by wstać z łóżka. Pacjenci skarżą się na złe samopoczucie, dreszcze, temperaturę powyżej 38 st. C, bóle w klatce piersiowej, kaszel. Często pojawiają się również bóle stawowo-mięśniowe i głowy, brak łaknienia, bóle brzucha, nudności, biegunka. Tego typu dolegliwości należy bezzwłocznie zgłosić lekarzowi, który zapisze odpowiednie leczenie.
Grypa może być groźna dla osób chorych, dla dzieci i osób starszych. – Może prowadzić do poważnych powikłań, m.in.: zapalenia płuc, zapalenia mózgu i opon mózgowych, mięśnia sercowego, oskrzeli, ucha, zatok, zapalenia mięśni, uszkodzenia układu oddechowego.
W grupie największego ryzyka zachorowań i wystąpienia poważnych powikłań pogrypowych znajdują się dzieci do 5. roku życia, osoby po 65. roku życia, pracownicy służby zdrowia, osoby pracujące lub przebywające z wieloma ludźmi np. w środkach komunikacji miejskiej oraz ludzie przewlekle chorzy na astmę, cukrzycę, niewydolność nerek czy niewydolność układu krążenia – dodaje specjalistka. Taka infekcja jest szczególnie groźna dla osób cierpiących na choroby układu krążenia na tle miażdżycowym, dlatego nie wolno bagatelizować jej objawów.
[srodtytul]Każdy może zachorować[/srodtytul]
Na infekcje wirusowe narażony jest każdy. Zarazić można się wszędzie: w centrum handlowym, w autobusie, w pracy. – Zbliża się okres intensywnych zachorowań, gdyż duże zmiany temperatur niekorzystnie działają na śluzówki dróg oddechowych, powodując ich wysychanie i tym samym gorszą zdolność do obrony przed wirusami i bakteriami – mówi lek. med. Katarzyna Bukol-Krawczyk. Gdy wystąpią pierwsze objawy przeziębienia, warto sięgnąć po sprawdzone preparaty i przyjmować je zgodnie z zaleceniami.
– Zawsze należy czytać ulotki. Niestety, nie wszyscy to robią i w efekcie łączymy takie same specyfiki, przekraczając zalecanądobową dawkę. Przyjmujemy leki niepotrzebnie, na zapas lub na objawy, których nie mamy. Nie należy sugerować się reklamami, bo niektóre z lekarstw działają na poziomie efektu placebo, nie mają naukowo potwierdzonej skuteczności w walce z przeziębieniem oraz wzmacnianiem odporności, a długotrwałe ich przyjmowanie nie jest obojętne dla organizmu – mówi lek. med. Katarzyna Bukol-Krawczyk.
Gdy choroba zaatakuje, warto zostać w domu i starać się ograniczyć bliski kontakt z domownikami, by ich nie zarazić. – Najlepiej spać w drugim pokoju, często wietrzyć mieszkanie, by pozbyć się zarazków unoszących się w powietrzu, oraz dbać o higienę, tzn. często myć ręce i wyrzucać zużyte, jednorazowe chusteczki do kosza zamiast rozrzucać je po całym mieszkaniu – przestrzega.
[srodtytul]Chorują pracownicy biurowi [/srodtytul]
Ofiarami infekcji najczęściej padają osoby zestresowane, zmęczone, niedożywione, osłabione i prowadzące siedzący tryb życia, gdyż one mają zwykle obniżoną odporność.
Aby ją wzmocnić, wskazany jest regenerujący spokojny sen, trwający minimum siedem godzin, w cichym, przewietrzonym, nieprzegrzanym pomieszczeniu, spacery na świeżym powietrzu oraz uprawianie sportu, np. bieganie, jogging oraz zdrowa dieta bogata w minerały (szczególnie cynk, magnez, żelazo, selen) i witaminy (głównie C, A i E), czyli owoce i warzywa, kiełki, kwasy tłuszczowe wielonienasycone, czyli ryby morskie, orzechy, migdały, nasiona oleiste: słonecznik, sezam, siemię lniane. Warto regularnie jeść przetwory mleczne fermentowane, zawierające szczepy bakterii probiotycznych, które uodparniają.
Ponadto trzeba się szczepić. – Jeśli nie zaszczepiliśmy się w zeszłym roku, należy zrobić to teraz. Szczepienie nie uchroni nas w 100 procentach przed grypą, ale możemy być pewni, że jeśli zachorujemy, to łagodniej ją przejdziemy – mówi lekarka.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA