fbTrack

Biznes

Kuszący towar z Internetu

Poczta i firmy kurierskie będą walczyć o rynek paczek dla klientów indywidualnych
Liczba przesyłek dostarczonych w ubiegłym roku przez firmę DPD Polska w segmencie B2B, czyli przesyłek biznesowych pomiędzy firmami, wzrosła o 12,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W tym samym czasie wolumeny paczek segmentu B2C (paczka z firmy dla klienta indywidualnego) poszybowały w górę aż o 30,4 proc.
- Rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania logistyczne dla segmentu e- commerce w związku ze zmieniającymi się nawykami zakupowymi to jedna z najbardziej odczuwalnych zmian na rynku KEP - mówi Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. Grzegorz Urban, dyrektor marketingu w UPS nie ma wątpliwości, że dla branży kurierskiej rynek paczek dla klientów indywidualnych to rynek perspektywiczny. - Od kilku lat obserwujemy szybkie tempo rozwoju sektora e-commerce, który jest powiązany z segmentem B2C. Coraz więcej Polaków robi zakupy przez Internet, rośnie liczba e-sklepów i użytkowników aukcji internetowych - mówi Urban. W grudniu 2009 r. liczba sklepów internetowych zarejestrowanych w serwisie Sklepy24.pl przekroczyła 6,5 tys. i była o ponad 40 procent większa niż rok wcześniej.
- Rynek e-commerce, powiązany z sektorem B2C, wart był już 11-14 mld zł. - ocenia Piotr Jarosz, z portalu Sklepy24.pl. Dotychczas firmy kurierskie chętnie skupiały się na obsłudze firm. Dostarczenie przesyłek jest w tym wypadku łatwiejsze i po prostu tańsze. W firmie, do której trzeba dostarczyć paczkę, zawsze jest ktoś, kto pokwituje odbiór i można to zrobić przez cały dzień. W przypadku klientów indywidualnych sprawa jest bardziej skomplikowana: trzeba umawiać się na konkretną godzinę i to zazwyczaj wieczorem lub w weekendy. To właśnie tzw. ostatnia mila jest największym problemem w dostarczaniu paczek. - W przypadku firm kurierskich segment B2C był traktowany po macoszemu - mówi Rafał Brzoska, prezes firmy InPost, która jesienią ubiegłego roku wprowadziła na rynek Paczkomaty24/7 do osobistego odbierania paczek z towarem z sieci. Zdaniem Piotra Jarosza dzięki usłudze Paczkomaty 24/7 firma InPost staje się alternatywą dla sprzedających i kupujących w Internecie. - Dynamicznie wkroczyła na rynek paczek, a przyjmując jej dotychczasową dynamikę rozwoju – będzie na tym rynku znaczącym graczem - prognozuje Jarosz. Rafał Brzoska nie ukrywa, że ma nadzieję na przejęcie 20-25 procent tego rynku. Zauważa, że dotychczas tego typu przesyłki były skazane na obsługę operatora publicznego, na którym po prostu spoczywał obowiązek doręczania paczek. - Oczywiście zawsze będą ludzie, którzy wolą siedzieć na kanapie i otrzymać przesyłkę do mieszkania, ale jestem pewien, że wielu wybierze możliwość odebrania paczki w dogodnym dla siebie czasie i miejscu a taką możliwość dają Paczkomaty 24/7 - mówi Brzoska. Poczta Polska dostarcza obecnie najwięcej bo ok. 76 procent paczek z towarami kupionymi w Internecie, ale jak mówi Piotr Jarosz, są to głównie małe i średnie sklepy, które miesięcznie wysyłają nie więcej niż 500 paczek. Narodowy operator wcale też nie zamierza odpuszczać pola. - Mamy świadomość, że ten rynek dynamicznie się rozwija i będziemy szybko reagować - mówi "Rz" Mariusz Popek, z zarządu Poczty Polskiej. Na początku roku, firma wprowadziła do swojej oferty e- przesyłkę. Ponieważ w usłudze zrezygnowano z tzw. ostatniej mili, czyli procesu samego dostarczania paczki (klient odbiera ją osobiście w jednym z punktów pocztowych a wcześniej dostaje sms lub e-maila z informacją o czekającej paczce), usługa jest nieco tańsza niż wysłanie normalnej paczki za pośrednictwem Poczty. - Z firm kurierskich liderem na rynku e-commerce jest firma UPS, z usług której korzysta ponad 40 procent sklepów internetowych. A na kolejnych miejscach znajdują się firmy DPD i GLS - informuje Piotr Jarosz. Ocenia, że wartość usług kurierskich w ubiegłym roku osiągnęła w Polsce poziom około 600 mln złotych.
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL