fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Składki ZUS w kosztach firmy, która ma stratę

Prowadzę działalność gospodarczą. W 2008 r. księgowałem w koszty własne składki ZUS. Czy skoro osiągnąłem stratę, muszę wyksięgować składki ujęte w kosztach? Takie stanowisko zajmuje urzędnik z mojego urzędu skarbowego.
[b]Nie.[/b] Art. 23 ust. 1 pkt 58 ustawy o PIT wyłącza z kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłacone w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Nie ma podobnego przepisu, który odnosiłby się do składek na ubezpieczenie społeczne. Stąd [b]przedsiębiorcy mogą rozliczać opłacane przez siebie składki ZUS na dwa sposoby: zaliczając je do kosztów uzyskania przychodów albo odliczając je od dochodu[/b] (na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o PIT). Wybór jednej z tych metod należy do przedsiębiorców.Jednocześnie [b]nie ma przepisu, który by mówił, że w razie zaliczania składek na własne ubezpieczenie społeczne do kosztów uzyskania przychodów i osiągnięcia w danym roku straty, przedsiębiorca jest zobligowany do wyksięgowania tych składek z kosztów[/b]. W konsekwencji stanowisko urzędnika nie ma podstawy prawnej.[i]Autor jest współpracown...
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA