Lotnictwo

Eurolot przestanie latać

Polska linia lotnicza Eurolot zawiesi wszystkie rejsy własne od 1 kwietnia 2015
Fotorzepa/Robert Gardziński
Polska linia lotnicza Eurolot zawiesi wszystkie rejsy własne od 1 kwietnia 2015. Przez czas dzielący od tej daty Eurolot nadal będzie latał - dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Od piątku, 6 lutego w systemie rezerwacyjnym przewoźnika wprowadzony został tzw. stop-booking, czyli blokada rezerwacji i zakupu biletów na wszystkie rejsy Eurolotu po 31 marca.

- Przez 2 miesiące analizowaliśmy różne warianty działalności Eurolotu i podjęliśmy odpowiedzialną decyzje właścicielskie. Eurolot nie ma biznesowej racji bytu na polskim rynku. Analiza biznesowa sporządzona przez renomowanego doradcę dla Eurolotu pokazała, że nie ma możliwości wprowadzenia modelu, w którym firma zacznie na siebie zarabiać - powiedział Adam Ambrozik, dyrektor departamentu restrukturyzacji i pomocy publicznej w MSP.



- Cały proces ma się odbyć w sposób zorganizowany. Linia będzie latała, tak jak jest to teraz, do 31 marca włącznie - powiedziała „Rzeczpospolitej" rzeczniczka przewoźnika, Karolina Bursa. Jak podkreśliła pasażerowie, którzy wykupili bilety na rejsy po tym terminie otrzymają od przewoźnika wszystkie wymagane świadczenia. — Z każdym z nich Eurolot skontaktuje się indywidualnie w sprawie rezerwacji- dodała rzeczniczka linii.

LOT, któremu Eurolot woził pasażerów sam zadba o nich. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita" w LOT z każdym z nich - a jest to ok 300 osób - w niedługim czasie skontaktuje się call center. Jak powiedziała „Rzeczpospolitej" rzeczniczka linii, Małgorzata Kozieł LOT zaproponuje pasażerom połączenia w ramach własnych rejsów, bądź we współpracy z innymi przewoźnikami.

O tym, że Eurolot ma poważne kłopoty finansowe wiadomo było od kilku lat. Prezes Mariusz Dąbrowski, który zarządzał linią od 2011 roku do stycznia 2014 zbytnio rozbudował połączenia, zwłaszcza zagraniczne i starał się konkurować z LOTem. Linia była również mało konkurencyjna w porównaniu z OLT Express, która sprzedawała bilety na rejsy po Polsce po 99 złotych. Eurolot chciał sprostać tej konkurencji i poległ w niej finansowo

Następca Mariusza Dąbrowskiego, Tomasz Balcerzak starał się za wszelką cenę znaleźć dodatkowe źródła dochodów. Wynajmował maszyny z załogami, które latały na Karaibach. Latał także dla 4You Airlines, linii która zbankrutowała i nie spłaciła swoich długów, także wobec Eurolotu. Do kłopotów dołożył się również Ryanair, który otworzył krajowe połączenia na tych samych trasach, na których latał Eurolot.

Następcą Balcerzaka, jako p.o prezesa zarządu został Andrzej Juszczyński, wcześniej wiceprezes ds. finansowych. Miał on przygotować dla właściciela - Ministerstwa Skarbu Państwa wiarygodny plan naprawczy. Wiadomo było jednak, że jest to mało prawdopodobne. Eurolot miał w 2012 roku stratę w wysokości 170 mln złotych. Wynik za 2013 nie został podany, ale wiadomo, że strata jest porównywalna z wynikami z roku poprzedniego. Nieoficjalnie przedstawiciele linii mówili, że „wpadka" z 4You Airlines, to tylko ułamek ich kłopotów, a strata za rok 2014 będzie wyższa, niż w latach poprzednich. Właśnie dlatego i z powodu braku perspektyw na poprawę finansowej kondycji Eurolotu, MSP zdecydowało się na zawieszenie działalności tego przewoźnika.

- Istnieje trwała luka finansowa.Zarząd podjął próby renegocjacji umów z kontrahentami, ale ta luka jest tak duża,że nie przyniosły one oczekiwanych skutków, a w dającej się przewidzieć perspektywie brak jest możliwości wypracowania trwale rentownego modelu biznesowego dla Eurolotu" - powiedział Adam Ambrozik.

Jego zdaniem dojdzie do takiego momentu, że WZA postawi spółkę w stan likwidacji. - Nie przesądzajmy, kiedy to się stanie, bo jest to tylko i wyłącznie techniczna decyzja, rozpoczynająca proces zmierzający do wykreślenia podmiotu prawnego z rejestru - wyjaśnił Ambrozik.

Eurolot ma dzisiaj 11 maszyn Bombardierów Q400. Jedna z nich zostanie oddana firmie leasingowej, a 10 pozostałych ma wykonywać połączenia dla LOTu. Wcześniej planowano powiększenie floty tej linii o kolejne 3 Bombardiery, ale zostały one przejęte przez firmę Elix Aviation Capital Limited.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL