fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Sprzedaż samochodów w lipcu

Bloomberg
Amerykanie są coraz większymi optymistami, mieszkańcy reszty świata potrzebują zachęt — wynika z danych producentów aut

USA

Sprzedaż indywidualnym klientom pobiła oczekiwania, wielcy producenci mieli małe rezerwy najpopularniejszych modeli, jak np. Ford Fusion, więc ogólne dane były gorsze od spodziewanych. Rozczarowali klienci flotowi: instytucje państwowe i firmy.
Sprzedaż nowych samochodów wzrosła o 14 proc. do ponad 1,3 mln sztuk, dając roczny wskaźnik 15,67 mln, nieco poniżej spodziewanych 15,8 mln. Był to i tak drugi najlepszy miesiąc w tym roku po czerwcu z 15,96 mln sprzedanych pojazdów rocznie.
Trójka z Detroit podała o nadal dużym popycie na osobowe furgonetki. GM zwiększył ich sprzedaż o 44 proc., Chrysler o 31, a Ford o 22,6 proc. To dobra dla nich wiadomość, bo ich pojazdy dominują w tym segmencie zapewniając zysk 12 tys. dolarów lub więcej na każdym aucie.
GM sprzedał w miesiącu 234 071 samochodów wszystkich rodzajów (+16 proc.), Ford 193 715 (+11), a Chrysler 140 1023 (+11). Z firm zagranicznych doskonale wypadła Toyota z wynikiem 193 394 sztuk (+17). Jeśli pominąć tzw. trucki Forda, to Japończycy sprzedali po raz pierwszy od marca 2010 więcej samochodów od koncernu z Dearborn.
Specjaliści spodziewają się dalszego wzrostu sprzedaży w tym roku, bo producenci zaczynają pokazywać pojazdy roku modelowego 2014 z nowinkami technologicznymi, których nie miały poprzednie wersje. Np. Acura MDX kosztuje 1700 dolarów więcej, ale ma nowe wyposażenie za 4 tys.
Najpopularniejszymi pojazdami w USA były w lipcu Ford serii F, Chevy Silverado, Toyota Camry, Honda Civic i Accord, Dodge Ram, Nissan Altima, Honda CR-V, Chevrolet Cruze i Toyota Corolla. Po 7 miesiącach pierwszą dziesiątkę tworzą Ford serii F, Chevy Silverado, Toyota Camry, Honda Accord, Dodge Ram, Nissan Altima, Honda Civic, Toyota Corolla, Ford Fusion i Escape.

Inni z Ameryki

W Kanadzie nastąpił skok sprzedaży o ponad 7 proc. do 158 993 pojazdów, co oznacza pobicie rekordu z lipca 2005. Chrysler zwiększył sprzedaż o 8,5 proc., Ford, zmniejszył o 10 proc., bo zmalał popyt na furgonetki, GM o 0,2 proc., bo z kolei kupiono mniej aut osobowych. Doskonale wypadli Japończycy: Toyota zwiększyła sprzedaż o 12,1 proc., Honda o 35 proc., a Nissan o 53,8 proc.
W Brazylii rejestracja nowych pojazdów wszystkich kategorii (aut, ciężarówek i autobusów) zmalała poniżej 15 tys. dziennie po raz pierwszy od marca. Łącznie sprzedano 342 300 sztuk, o 7 proc więcej niż w czerwcu z powodu 3 dni roboczych więcej. Wobec lipca 2012 sprzedaż zmalała o 6 proc. Po 7 miesiącach rynek wynosił 2,14 mln (+2,9 proc.) Organizacja producentów przewiduje roczny wzrost o 3,5-4,5 proc. do nowego rekordu dzięki obietnicy prezydent Dilmy Rousseff przedłużenia do końca roku ulg podatkowych na pojazdy produkowane na miejscu.

Japonia

Kraj Kwitnącej Wiśni podnosi się powoli po trzęsieniu ziemi i tsunami z 2011 r. Sprzedaż wszystkich pojazdów poza najmniejszymi z silnikami 660 ccm zmalała o 13,5 proc. do 284 314 z 328 543 rok temu — podała organizacja dealerów. Rynek aut osobowych zmalał do 249 899 (-15,5 proc.), wzrosła sprzedaż ciężarówek i autobusów. Po raz pierwszy od 3 miesięcy drgnęło w segmencie aut małolitrażowych — 187 797 (+1,7).
W całym 2012 r. sprzedaż wzrosła o 25 proc. na skutek pomocy państwa, w tym roku już jej nie ma, ale sektor liczy na rządowe decyzje pobudzające gospodarkę. Poprawiły się też nastroje konsumentów.

Niemcy

Na największym rynku w Europie nastąpiła poprawa po 2 miesiącach spadku. Sprzedaż wzrosła o 2,1 proc. do 253 146, ale po 7 miesiącach rynek zmalał do 1,76 mln (-6,7) — podał federalny urząd motoryzacji KBA.
Lider na rynku, grupa VW (z 22 proc.) zanotował spadek o 5,1 proc., bo Audi zmniejszył sprzedaż o 10,1 proc., a zwiększyły Seat o 21,9 i Skoda o 29,3. Zyskały Daimler (12,8), BMW (12,5), Opel (10,9), Chevrolet (33,5), Hyundai (5,7) i Ford (1,7), straciły Smart (-28,1), Peugeot (-14), Citroen (-9,9), Nissan (-14,5).

Francja

Po spadku o 7,5 proc. w czerwcu nastąpił w lipcu wzrost sprzedaży samochodów używanych o 4,6 proc. do 511 856. Po 7 miesiącach ten rynek zmalał o 1,2 proc. do 3,1 mln.
Rynek nowych pojazdów poprawił się o 0,9 proc. do 150 248, ale od stycznia skurczył o 9,7 proc. do 1 081 724 — podała organizacja producentów CCFA. Firmy francuskie zwiększyły sprzedaż o 2,5 proc (PSA o 0,9, Renault o 4,7), a firmy zagraniczne zmniejszyły o 1 proc.

Hiszpania

Premia za złomowanie uruchomiona przez rząd w Madrycie ożywiła rynek iberyjski, sprzedaż skoczyła o 14,8 proc. do 75 024 — podała organizacja producentów ANFAC. Od stycznia rynek zmalał jednak o 2,1 proc. do 461 382 sztuk, bo osłabł popyt w kraju w recesji o rekordowym bezrobociu (26,26 proc.).
- Sprzedaż aut, jeden z barometrów gospodarki, wzrosła znacząco dzięki planowi PIVE 2, który przewidywał premię 2 tys. euro za kupno nowego i zwrot ponad 10-letniego — wyjaśnił szef ANFAS, David Barrientos. Ten plan skończył się, ogłoszono natychmiast następny, PIVE 3, który powinien pozwolić na przekroczenie ubiegłorocznego pułapu 700 tys. — uważa Barrientos.
Z premii korzystali głównie zwykli ludzie; lipiec był czwartym miesiącem wzrostu sprzedaży, o 30,4 proc. do 44 044 sztuk.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA