Krajowa Rada Notarialna zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego art. 75 Prawa o notariacie oraz przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie organizacji aplikacji notarialnej.

Zdaniem Krajowej Rady Notarialnej art. 75 ustawy Prawo o notariacie posiada charakter blankietowy, oraz nie określa nawet ogólnie kierunku unormowań, które powinny znaleźć się w akcie wykonawczym. - Na Ministra Sprawiedliwości nałożony został obowiązek określenia organizacji aplikacji notarialnej w sytuacji, gdy nie wiadomo, o jakie kwestie natury organizacyjnej może chodzić. Przekazanie więc do unormowania w drodze rozporządzenia organizacji aplikacji notarialnej i otwiera drogę do regulacji kwestii, która powinna stanowić materię ustawową, przez co jest sprzeczne z konstytucją – podnoszą przedstawiciele samorządu notarialnego.

W przypadku, gdy ustawodawca używa zwrotu "w uzgodnieniu", oznacza to obowiązek określonego procedowania przy kształtowaniu treści aktów normatywnych w stadium prac przygotowawczych jeszcze przed wydaniem aktu. W szczególności obowiązek ten polega na zapewnieniu przez organ prawotwórczy informacji o projekcie decyzji prawotwórczej, zorganizowaniu dyskusji o merytorycznej treści projektu, stworzeniu możliwości prezentowania różnych stanowisk, próby ich ujednolicania i wzajemnego dostosowywania do oczekiwań partnerów tej dyskusji oraz wypracowaniu ostatecznej, w miarę możliwości wspólnej i optymalnej decyzji prawotwórczej. Tego rodzaju procedury nie dochowano, zdaniem wnioskodawcy, przy wydawaniu przez Ministra Sprawiedliwości rozporządzenia w sprawie organizacji aplikacji notarialnej. Nie wykazał on woli rzeczywistego wyjaśnienia rozbieżnych stanowisk i doprowadzenia do wspólnej decyzji prawotwórczej. Naruszona została w ten sposób idea działania w uzgodnieniu, gdyż pomimo istotnych różnic co do treści rozwiązań, Minister Sprawiedliwości przyjmując własną wersję nie postarał się o dostateczne jej umotywowanie - podkreśla wnioskodawca.

Przepis § 1 rozporządzenia w sprawie organizacji aplikacji notarialnej wskazuje trzy formy wykonywania patronatu (aplikant zatrudniony u notariusza, aplikant zatrudniony przez radę izby odbywający aplikację u patrona wyznaczonego przez radę, aplikant odbywający aplikację u patrona wyznaczonego przez radę bez nawiązania stosunku pracy). - Prawo o notariacie nie precyzuje obowiązków i uprawnień patrona oraz aplikanta ani nawet nie przesądza kierunku rozwiązań, pomimo że zagadnienia dotyczące praw i obowiązków patrona przynależą w oczywisty sposób do materii ustawowej – wskazują notariusze. Jak tłumaczą, oznacza to, że Minister Sprawiedliwości wydał akt jedynie formalnie o charakterze wykonawczym, podczas gdy w istocie wydał niedopuszczalny konstytucyjnie akt samoistny.

Krajowa Rada Notarialna zarzuca również między innymi naruszenie przez kwestionowane rozporządzenie zasady wolności działalności gospodarczej. Notariusze zostali bowiem włączeni przez ustawodawcę do grupy przedsiębiorców, co w konsekwencji powoduje, że stosują się wobec nich te same zasady i prawa, jak w przypadku wszystkich innych przedsiębiorców.