Pożegnanie z mięsem, słodszy cukier i posiłki w formie proszków

Na świecie zdecydowanie bardziej niż nad Wisłą widać silne trendy proekologiczne. Błyskawicznie zmieniają się podejście i świadomość konsumentów. Coraz więcej z nich deklaruje troskę o środowisko i dostrzega potrzebę zmian.

Publikacja: 19.06.2019 10:20

Amerykański startup Impossible Foods produkuje zamienniki mięsa

Amerykański startup Impossible Foods produkuje zamienniki mięsa

Foto: Impossible Foods

Produkcja żywności jest dość konserwatywną branżą, jednak i w niej pojawiła się ostatnio konieczność zmian. Wymusza to ekologia, zwłaszcza forsowana obecnie gospodarka o obiegu zamkniętym, a także rosnące oczekiwania wobec żywności ze strony bogacących się konsumentów. Żywność ma już nie tylko żywić, ale też leczyć, pomagać w utrzymaniu dobrej kondycji czy nawet usuwać wyrzuty sumienia z powodu jedzenia zwierząt, jednocześnie oferując mięso. I na takie potrzeby odpowiadają najwyżej wyceniane startupy.

Inwestycje wskazują kierunek

Chociaż wciąż jest to mała kategoria w Europie w ramach ogólnego przemysłu rolno-spożywczego, to inwestycje w nowatorskie startupy zajmujące się żywnością wzrosły w 2018 r. o 170 proc. do 76 mln dol. Złożyło się na to siedemnaście sporych transakcji – obliczył AgriFood Tech Investing Report 2018.

W Europie najwięcej zainwestowano w startup Huel, który oferuje żywność niczym prosto z futurystycznych filmów: posiłki w formie proszków, do przygotowywania w pełni odżywczych napojów w czasie krótszym niż dwie minuty. W obietnicę luksusu oraz pogodzenia potrzeby zdrowego odżywiania z awersją do długotrwałego przygotowywania posiłku inwestorzy włożyli 26 mln dol. Drugie miejsce zajęła inwestycja w Jennewein Biotech – niemiecki startup produkujący zdrowszy cukier zebrał 18 mln dol. Trzeci na podium – Mosa Meat, startup produkujący tzw. czyste mięso, czyli bez udziału zwierząt, zebrał od inwestorów 9 mln dol.

Podobną sumę zebrał brytyjski 3fbio, spin-off Uniwersytetu z Glasgow – za pomocą fermentacji bezodpadowej przekształca skrobię w białko przy użyciu odpadów z branży rolnej. Oferująca produkty z alg firma Algaia zebrała 5 mln dol., a Meatable, kolejny startup, który opracował technologię „mięsa bez winy" – zdobył zainteresowanie inwestorów warte 4 mln dol.

Izraelska firma Doux Madoc wymyśliła „nowy cukier", dużo słodszy niż oryginalny, produkowany bez użycia biotechnologii. Podobny wynalazek wprowadził na rynek koncern Nestle w ubiegłym roku.

Światowa branża technologii rolnych wciąż się rozwija, przynajmniej zgodnie z najnowszym raportem AgriFood. Ubiegły, rekordowy rok dla branży przyniósł 16,9 mld dol. finansowania w 1450 inwestycjach. Większość inwestycji nadal jest zawierana w Kaliforni. Ale warto też zwrócić uwagę na Indie: inwestycje w tym kraju wzrosły o 280 proc., a transakcja roku warta miliard dolarów trafiła do Swiggy, internetowej platformy dla restauracji.

Sejsmiczne przesunięcie

Na świecie bardziej niż w Polsce widać silne trendy proekologiczne. Walka z plastikiem jest dobrym przykładem tego, że silnym i skutecznym motorem innowacji mogą być prawodawcy, w tym przypadku – Unia Europejska. Jej dyrektywa w sprawie plastiku jednorazowego użytku była wielkim przebudzeniem europejskiej kreatywności – wielkie sieci handlowe nie mogły już udawać, że nie widzą problemu. Do tego stopnia, że autorzy raportu „Globalne trendy żywności i napojów 2019" firmy Mintel zmianę trendu nazwali wręcz „sejsmicznym przesunięciem świadomości". Za tym rozwiązaniem pójdą następne.

Ekologia przyspiesza rozwój opakowań. Zgodnie z szacunkami zapotrzebowanie na opakowania z bioplastików osiągnie 1,5 mln ton w 2019 r., a do roku 2024 r. wzrośnie dwukrotnie. W tym okresie wartość rynku wzrośnie z 4,4 mld dol. do 8,83 mld. Zapotrzebowanie na nowe materiały w opakowaniach jest globalne, a wszystkie regiony przewidują dwucyfrowy wzrost w ciągu pięciu lat. – Komisja Europejska wprowadza pilotażowo system znakowania produktów spożywczych – mówi prof. Krzysztof Klincewicz z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach testowego projektu żywność będzie w dużym uproszczeniu znakowana jak produkty AGD pod kątem wpływu na środowisko. – To będzie analiza całego cyklu życia, ocena pochodzenia energii elektrycznej i wody potrzebnych do wytworzenia produktu – mówi profesor.

Globalny zwrot

Błyskawicznie zmienia się podejście klientów. 37 proc. brytyjskich konsumentów w wieku 12–18 lat twierdzi, że zmiana klimatu i zanieczyszczenie plastikiem są dla nich ważne.

Raport Mintela podaje, że 58 proc. mieszkańców miast w Indiach zaczęło stosować siatki wielokrotnego użytku, 53 proc. konsumentów w USA wierzy, że żywność roślinna jest lepsza dla środowiska niż produkty pochodzenia zwierzęcego, a 46 proc. konsumentów z klasy średniej chciałoby wymieniać puste opakowania na przyszłe zniżki w sklepach. Raport prognozuje więc, że dojdzie do globalnego zwrotu i lepszego dostępu konsumentów do recyklingu, a także współpracy rządów i wytwórców przy budowie gospodarki obiegu zamkniętego. Nadchodzi też era nowych sklepów z żywnością, urządzanych z użyciem systemów sztucznej inteligencji. Będą miały w ofercie nie tylko szeroki wybór dań gotowych. Zautomatyzowane sklepy będą wykorzystywały aplikacje na smartfonach do robienia zakupów, bez kolejek i kas. Takie rozwiązania testuje już np. sieć JD.ID X-mart w Indonezji.

Nowe pomysły z rynku żywności

Innowacyjne produkty, o których świat mówił w tym roku:

- w amerykańskich sklepach dostępne są smażone w próżni chipsy z warzyw

- w Auckland opracowano sposób na osiągnięcie za pomocą tlenu efektu wina dojrzałego w dębowych beczkach

- w USA wymyślono gotowe kanapki z kiszonymi warzywami zamiast chleba

- w Disneylandzie na klientów czeka napój w postaci świecącego i błyszczącego „lodowca"

- polska firma Biotrem wprowadziła talerze z otrąb pszennych

Produkcja żywności jest dość konserwatywną branżą, jednak i w niej pojawiła się ostatnio konieczność zmian. Wymusza to ekologia, zwłaszcza forsowana obecnie gospodarka o obiegu zamkniętym, a także rosnące oczekiwania wobec żywności ze strony bogacących się konsumentów. Żywność ma już nie tylko żywić, ale też leczyć, pomagać w utrzymaniu dobrej kondycji czy nawet usuwać wyrzuty sumienia z powodu jedzenia zwierząt, jednocześnie oferując mięso. I na takie potrzeby odpowiadają najwyżej wyceniane startupy.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Analizy Rzeczpospolitej
Doświadczenie klienta a rozwój płatności na polskim rynku
Analizy Rzeczpospolitej
Sektor finansowy coraz częściej trafia na celownik hakerów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą płacić smartfonem i zegarkiem