Polska jest jednym z liderów w Europie w zakresie cyfrowych płatności, a Polacy w internecie kupują coraz częściej i śmielej. Bardziej niż reszta regionu CEE preferujemy nowoczesne formy zakupów: miesięcznie 59 proc. z nas robi zakupy przez urządzenia mobilne, kiedy średnia w CEE wynosi 50 proc. (1)

Pionierzy w płatnościach bezgotówkowych

Chcemy mieć wybór i szybko przechodzić etap finalizacji zakupów. Już w 2023 r. jedna czwarta polskich konsumentów deklarowała, że szeroki wachlarz oferowanych metod płatności wpływa na ich przekonanie, że sklep internetowy jest wiarygodny (2). Natomiast badanie e-Izby z tego roku pokazało, że aż 77 proc. internautów ostatnie zakupy zrobiło właśnie cyfrowo (3).

Na czele rozwiązań płatniczych, które wybierane są najchętniej, od lat, w różnych raportach, są Blik, szybkie przelewy i karty płatnicze, w tym elektroniczne portfele. Na rozwój e-commerce coraz większy wpływ mają także płatności odroczone i ratalne – korzysta z nich już prawie połowa polskich internautów (46 proc.). Klienci, którzy nie muszą od razu płacić za zamówienie, są znacznie bardziej skłonni do podejmowania decyzji zakupowych. Aż 26 proc. z nich, w badaniu operatora płatności Tpay, odpowiedziało, że możliwość późniejszego finansowania jest dla nich kluczowa przy dokonywaniu zakupów (4).

Rośnie popularność mobilnych aplikacji – już 23 proc. badanych Polaków wskazuje je jako ulubione miejsce zakupowe (3). Cenione są za możliwość robienia bardziej spersonalizowanych zamówień. Sklepy mające swoje aplikacje wysyłają klientom dedykowane powiadomienia push czy kuszą dodatkowymi rabatami. Ponadto aplikacje znacznie skracają czas poświęcany na zakupy, szczególnie jeśli można w nich dokonać wygodnej płatności.

– Dziś czas to pieniądz. Zgodnie z raportem IAB aż 8 proc. koszyków jest porzucanych na etapie dokonywania płatności, dlatego rozwijając system płatności, koncentrujemy się na skracaniu i optymalizacji procesu zakupowego. W aplikacjach warto, by był tak samo szeroki wybór metod płatności, jak w standardowym sklepie internetowym. Podczas płacenia struktura i wygląd aplikacji nie powinny się zmieniać, a użytkownik nie powinien być zmuszany do przechodzenia do przeglądarki. Takie zakupy możliwe są dzięki dostarczaniu przez operatorów płatności nowoczesnych i dedykowanych narzędzi do integracji płatności w aplikacjach, tzw. mobilnych bibliotek – wyjaśnia Magdalena Stranz-Sobalkowska, Chief Commercial Officer w Tpay.

Jeszcze stacjonarnie czy już cyfrowo?

Ze sklepowymi aplikacjami w dłoniach, klienci coraz częściej wchodzą do sklepów stacjonarnych. Podział na tzw. zakupy online i „stacjonarne” wydaje się coraz silniej zacierać. Badanie z tego roku pokazało, że wśród technologii zachęcających do zakupów w sklepie stacjonarnym na pierwszym miejscu znalazły się płatności mobilne i zbliżeniowe (43 proc. badanych w CEE)(1). Sklepy stacjonarne i punkty usługowe, które obecnie mają też swoje odpowiedniki w sieci, nie tylko coraz częściej sprzedają przez aplikacje, lecz także łączą sprzedaż online z np. odbiorem w punktach stacjonarnych.

Podejście „omnichannelowe” sprawia, że klient sam wybiera, jak ma wyglądać jego proces zakupowy. Na przykład poznaje produkt na stronie internetowej, przygląda mu się w aplikacji mobilnej, a kończy zakupy w sklepie stacjonarnym, gdzie może zapłacić cyfrowo.

Od czasów pandemii popularność zyskały transakcje zbliżeniowe oraz płatności mobilne. Wyeliminowały lub zmniejszyły one kontakt z terminalami czy wymianę gotówki, co wpłynęło także na rozwój płatności Blikiem czy Apple Pay. Można dziś zapłacić zegarkiem, ale także za pomocą obrazu tęczówki oka czy geometrii twarzy lub dłoni. W punktach gastronomicznych coraz częściej na stolikach zobaczyć można QR kody umożliwiające szybkie uregulowanie rachunku czy dodanie napiwku.

Przyszłość

Nie ma miesiąca, w którym nie pojawiłaby się informacja o wdrożeniu nowej metody płatności online lub poszerzeniu możliwości jednej z dotychczasowych. – Polacy chcą płacić cyfrowo szybko, wygodnie i bezpiecznie, bez względu na urządzenie, z którego korzystają, czy miejsce, w którym robią zakupy. My, integratorzy płatności i sprzedawcy, musimy ze sobą ściśle współpracować, by być zawsze o krok przed potrzebami konsumentów. To podstawa, aby spełniać je na najwyższym poziomie – dodaje Magdalena Stranz-Sobalkowska, Chief Commercial Officer w Tpay.

Magdalena Stranz-Sobalkowska, Chief Commercial Officer w Tpay

Magdalena Stranz-Sobalkowska, Chief Commercial Officer w Tpay

Foto: Mat. Partnera

Przypisy:

1 Postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów, Strategy& 2024

2 „E-commerce w Polsce 2023”, Gemius

3 „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, e-Izba 2024

4 Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach”, Tpay

Materiał Partnera