Jakość kluczem do sukcesu

Firmy kurierskie mierzą się z ciągłym wzrostem oczekiwań klientów oraz silną konkurencją. Rodzi to presję na ceny usług. Ale cena nie powinna być jedynym kryterium przy wyborze oferty – podkreślają eksperci.

Publikacja: 25.11.2022 10:00

Jakość kluczem do sukcesu

Foto: Adobe Stock

Logistyka zamyka cały proces zakupowy. Często przesądza również o dalszych decyzjach klientów. Ich wymagania rosną, bo etap pandemicznego zachłyśnięcia się e-handlem już minął. Przed branżą kurierską spore wyzwania. Konkurencja jest znacznie większa niż jeszcze kilka lat temu. Wzrosły też oczekiwania klientów oraz świadomość dotycząca praw i obowiązków związanych z e-zakupami.

Potrzebny złoty środek

Niska cena za dostawę jest oczywiście atutem w oczach kupujących, ale na dłuższą metę będzie przynosić korzyść tylko wtedy, gdy stosunek jakości do ceny będzie odpowiedni. W przeciwnym wypadku nastąpi „psucie” rynku. A jak pokazuje praktyka, wojna cenowa jest bardzo niszcząca. Tracą nie tylko firmy w niej uczestniczące, ale wbrew pozorom również klienci. Wojna cenowa skutkuje spadkiem konkurencji w sektorze. Część graczy – w szczególności tych mniejszych – nie dysponuje tak dużą siłą zakupową, żeby na dłuższą metę stawiać czoła rynkowym gigantom. W efekcie mniejsze firmy wypadają z rynku. A te większe, gdy już umocnią swoją pozycję, rekompensują sobie wcześniejsze straty, podnosząc cenniki.

Ponadto imponująco niskie ceny (np. wykazywane w przetargach) mogą przekładać się na niższą jakość bądź są przerzucane na klientów w innym momencie. To z kolei skutkuje ich negatywnymi opiniami i uderza w cały rynek e-commerce.

Najbliższe kwartały pokażą, jak firmy kurierskie poradziły sobie w obecnej, trudnej sytuacji makroekonomicznej. Żeby sprostać oczekiwaniom klientów, muszą inwestować. A jednocześnie borykają się ze wzrostem kosztów. Transport odczuwa to szczególnie mocno, bo zakup paliwa to w tym sektorze kluczowy wydatek. Tymczasem cały świat mierzy się z kryzysem energetycznym, który nasilił się po ataku Rosji na Ukrainę. Do tego dochodzi wzrost innych kosztów, m.in. związanych z wynagrodzeniami.

W tak trudnym otoczeniu gospodarczym wojna cenowa byłaby szczególnie szkodliwa. Wydaje się, że przedstawiciele branży mają tę świadomość. Kolejni gracze informują o wprowadzanych podwyżkach, podczas gdy w poprzednich latach (mimo takich zawirowań jak pandemia) ceny utrzymywały się na stosunkowo stabilnym poziomie.

Blisko miliarda

Rynek kurierski jest znaczącym elementem polskiej gospodarki. Z najnowszego sprawozdania Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że 2021, w którym utrzymywały się zasadnicze obostrzenia pandemiczne, był kolejnym rokiem silnego wzrostu wartości całego polskiego rynku usług pocztowych. Dynamika ta jest szacowana na niemal 11 proc.

Wartość nominalna całego rynku usług pocztowych przekroczyła 12,8 mld zł, rosnąc w stosunku do 2020 r. o 1,3 mld zł. Warto odnotować, że w zeszłym roku, w odróżnieniu od 2020 r., wzrostowi wartości rynku towarzyszył wzrost liczby zrealizowanych usług. Było ich 1,94 mld, czyli o ponad 3 proc. więcej niż w pandemicznym 2020 r.

Najliczniej realizowaną w 2021 r. usługą, podobnie jak w latach poprzednich, były przesyłki listowe, których dostarczono 975,7 mln, co oznacza jednak spadek o 7,5 proc. wobec 2020 r.

Natomiast przesyłek kurierskich i tradycyjnych paczek pocztowych dostarczono łącznie 805,2 mln, czyli o ponad jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Również w ujęciu wartościowym wzrost tego rynku był dwucyfrowy.

Urząd Komunikacji Elektronicznej podkreśla, że przesyłki kurierskie na polskim rynku to absolutnie dominująca usługa pocztowa wykorzystywana do dostarczania towarów w transakcjach e-commerce. Jeżeli potwierdzą się prognozy wzrostu wartości polskiego e-handlu, to liczba przesyłek kurierskich w ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć nawet do poziomu 0,9–1 miliarda.

Oczekiwania klientów

Kupujący mają listę kluczowych wymagań, których spełnienie przesądza o tym, jak oceniają daną usługę kurierską. Do atutów należą m.in. dobrze zorganizowana możliwość monitorowania przesyłek, proste i przejrzyste procedury dotyczące dostawy, punktualność i profesjonalizm kurierów, niska cena oraz wygoda w zakresie sieci punktów do odbioru przesyłek.

Końcówka roku to dla branży gorący okres. Według badania Oracle Retail, dotyczącego planowanych zakupów w okresie okołoświątecznym w Europie, około 28 proc. osób obawia się, że nie będzie miało tyle pieniędzy, ile chcieliby wydać na zakupy świąteczne ze względu na rosnące ceny towarów. 43 proc. twierdzi, że szybka dostawa często decyduje o tym, od kogo zamówią produkty. Ponad jedna piąta obawia się, że prezenty nie dotrą na czas. Aż 60 proc. jest gotowa zapłacić więcej za przyspieszoną lub gwarantowaną dostawę. Również 60 proc. rozważa rezerwację osobnej usługi dostarczania, aby mieć pewność, że prezenty dotrą na czas.

Opinia Partnera cyklu "Rzeczpospolitej" Analizy Branżowe

Piotr Sprzęczka, Managing Director Logwin Poland:

Kiedy tanio wychodzi drogo

Dynamiczny wzrost e-commerce nikogo nie dziwi, jednak w tym samym czasie wszyscy szukają oszczędności. Po stronie kosztów znajduje się także logistyka.

Wiele sklepów internetowych poszukując oszczędności maksymalnie ścina koszty obsługi magazynowej. Czy jednak tanio oznacza odpowiednią jakość no i czy ostatecznie faktycznie przynosi oszczędności? Uważam, że często dzieje się dokładnie odwrotnie. Obecny trend określania współpracy z operatorem polega na parametryzowaniu każdej dziedziny współpracy i wprowadzaniu kar do wielu elementów obsługi. Przy tak szybko zmieniającym się profilu biznesowym firm prowadzi to do całkowitego usztywnienia współpracy i braku inicjatyw ze strony operatorów. Zamiast tego skupiają się tyło na tym, aby sztywno utrzymać się zapisów umowy, unikać kar i próbować cokolwiek zarobić.

Obniżenie kosztów wydaje się proste, bo można je przenieść na operatora logistycznego. Zapisy w przetargach oczywiście mają komponent jakościowy, ale zadeklarowanie ich realizacji nie oznacza jednoznacznie utrzymania jakości przez całą długość kontraktu. Jest to szczególnie trudne przy zmieniającym się otoczeniu biznesowym. To wtedy właśnie decyduje się prawdziwa wartość kontraktu oraz jakość relacji na linii sklep internetowy operator. Przyciśnięty do ściany niską ceną operator szuka oszczędności po swojej stronie często zaniżając tym samym standard obsługi i terminowość. Ostatecznie odbija się to w naturalny sposób na satysfakcji klienta końcowego o którego pozyskanie tak mocno się starają się walczyć sklepy internetowe.Dodatkowo operator logistyczny realizuje tylko to co niezbędne, a nalicza dodatkowe stawki za każdy, nawet najdrobniejszy dodatkowy element obsługi, co w konsekwencji podnosi koszty kontraktu.

Co zatem można zrobić? W Logwin zawsze stawiamy na partnerstwo i dialog, także w tych najbardziej wymagających i stresujących momentach relacji biznesowych. Rozumiemy, że biznes nie zawsze idzie zgodnie z założeniami i trzeba szukać oszczędności czy optymalizacji. W takim przypadku warto mieć sprawdzonego partnera, który pomoże złapać szeroką perspektywę oraz przygotuje racjonalną cenowo rozwiązanie. Podsumowując rekomenduje wszystkim wybierającym operatora logistycznego nie tylko głębszą analizę kosztów i procesów oraz też racjonalne oraz elastyczne podejście do współpracy. To co na pierwszy rzut oka jest atrakcyjne kosztowo, może w dłuższej perspektywie przynieść więcej szkody zarówno wizerunkowej jak i finansowej. Pamiętajmy, że czy coś jest naprawdę tanie okazuje się na koniec umowy, a nie przy jej podpisywaniu.

Opinia Partnera cyklu "Rzeczpospolitej" Analizy Branżowe

Logistyka zamyka cały proces zakupowy. Często przesądza również o dalszych decyzjach klientów. Ich wymagania rosną, bo etap pandemicznego zachłyśnięcia się e-handlem już minął. Przed branżą kurierską spore wyzwania. Konkurencja jest znacznie większa niż jeszcze kilka lat temu. Wzrosły też oczekiwania klientów oraz świadomość dotycząca praw i obowiązków związanych z e-zakupami.

Potrzebny złoty środek

Pozostało 94% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle