Gminy będą udostępniać wszystkie dane z rejestru PESEL - prezydent podpisał nowelizację

Udostępnianie danych jednostkowych z rejestru PESEL zostanie zdecentralizowane - przewiduje nowelizacja ustawy o ewidencji ludności, którą podpisał dziś prezydent Andrzej Duda.

Publikacja: 24.04.2019 11:29

Gminy będą udostępniać wszystkie dane z rejestru PESEL - prezydent podpisał nowelizację

Foto: Adobe Stock

W aktualnym stanie prawnym, udostępnianie danych osobowo-adresowych odbywa się na dwóch poziomach:  centralnym - przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych z ogólnokrajowego rejestru PESEL oraz  lokalnym - przez organy gmin z lokalnych rejestrów mieszkańców prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Stanowią one część centralnego rejestru PESEL, w którym są gromadzone dane wszystkich obywateli.

Czytaj też: Nie MSWiA, lecz gmina udostępni dane z rejestru PESEL - nowelizacja ustawy o ewidencji ludności

Wniosek o udostępnienie danych z lokalnego rejestru mieszkańców nie może być obecnie zrealizowany, jeśli poszukiwana przez wnioskodawcę osoba nie jest aktualnie zameldowana na terenie gminy, do której wniosek został skierowany.

Nowelizacja  przenosi obowiązek udostępniania danych jednostkowych z ogólnokrajowego rejestru PESEL z ministra na organy gmin. Teraz będą mogły udostępniać  dane z  lokalnych rejestrów i rejestru PESEL.

Decentralizacja powoduje, że wniosek o udostępnienie danych z rejestru centralnego będzie można składać w dowolnym organie gminy, ale tylko jednym. Ma to przeciwdziałać kierowaniu przez wnioskodawcę tego samego wniosku do więcej niż jednego organu gminy.

Co z wnioskami już złożonymi do ministra? Rozpatrzy wnioski na podstawie przepisów dotychczasowych. Dokończy też postępowania administracyjne wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie nowelizacji w sprawach, w których właściwy stanie się organ gminy.

Nowelizacja wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

W aktualnym stanie prawnym, udostępnianie danych osobowo-adresowych odbywa się na dwóch poziomach:  centralnym - przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych z ogólnokrajowego rejestru PESEL oraz  lokalnym - przez organy gmin z lokalnych rejestrów mieszkańców prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Stanowią one część centralnego rejestru PESEL, w którym są gromadzone dane wszystkich obywateli.

Czytaj też: Nie MSWiA, lecz gmina udostępni dane z rejestru PESEL - nowelizacja ustawy o ewidencji ludności

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara