fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

Od soboty już cała ekspresówka S5 z Poznania do Wrocławia

Fotorzepa, Marta Bogacz
Kierowcy mają nowy fragment 160-kilometrowej trasy łączącej aglomeracje Wielkopolski i Dolnego Śląska. Do półtorej godziny skrócił się w sobotę czas przejazdu drogą ekspresową S5 od Poznania do Wrocławia, dzięki włączeniu do ruchu ostatnich 50 kilometrów na terenie województwa wielkopolskiego.

Na nowo uruchomiony fragment złożyły się trzy odcinki. Pierwszy to Poznań – Wronczyn o długości 16 kilometrów, na którym znalazły się trzy węzły drogowe - Konarzewo, Stęszew i Mosina, a także 17 obiektów inżynierskich. Z inwestycją były problemy, bo pierwotnie trasę za ponad pół miliarda złotych miało wybudować włoskie konsorcjum spółek Toto Construzioni Generali i Vianini Lavori. Włosi opóźniali jednak roboty, więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedziała im umowę w połowie obecnego roku i szybko podpisała kontrakty z nowymi wykonawcami. Nie wszystko jednak zostało sfinalizowane: w przyszłym roku mają być zagospodarowywane Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), kończone drogi serwisowe oraz sadzona zieleń.

Kolejny oddany kawałek S5 to Wronczyn – Kościan Południe o długości prawie 19 kilometrów. Został ukończony miesiąc przed terminem. Ma dwa węzły drogowe - Czempiń oraz Kościan Północ i dwa MOP-y. Kosztował prawie 360 mln zł.

Trzeci, 16-kilometrowy odcinek łączy Kościan z Radomickiem i są na nim cztery węzły: Kościan Południe, Śmigiel Północ, Śmigiel Południe oraz Lipno. Tu także nie zakończono wszystkich robót związanych z kontraktem. Według GDDKiA, udostępniona jest trasa główna, ale nadal będą trwały roboty poza jezdniami. Od węzła Kościan Południe do Lipna będzie ograniczenie prędkości do 90 km/h ze względu na brak ogrodzenia trasy i niebezpieczeństwo zderzenia z dzikimi zwierzętami.

Na nowym 50-kilometrowym fragmencie S5 nie ma jednak stacji paliw. na razie tankować można w rejonie Poznania oraz za węzłem Lipno. Budowa całej 165-kilometrowej trasy od Poznania do Wrocławia kosztowała ponad 5 mld zł.

Według GDDKiA, przed końcem roku do ruchu miałyby zostać włączone jeszcze dwa odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Pomiędzy Jaroszewem a Mielnem trwają prace wykończeniowe na trasie głównej. Montowane są bariery, oznakowanie i siatki ogrodzeniowe. Prowadzone są również roboty przy odwodnieniu i oświetleniu. Natomiast na odcinku Maksymilianowo – Tryszczyn drogowcy pracują m.in. przy odwodnieniu oraz przy wiadukcie nad linią kolejową w Maksymilianowie.

Trzy inne odcinki trasy planowane na ten rok (budowane wcześniej przez włoską firmę Impresa Pizzarotti, wyrzuconą z inwestycji) - Nowe Marzy – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo i Białe Błota – Szubin, wciąż pozostają placem budowy.

Droga ekspresowa S5 będzie jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w kraju. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Będzie mieć 365 kilometrów. Zostanie ukończona w 2022 roku.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA