Z dniem 30 grudnia weszła w życie nowelizacja Kodeksu Handlu Morskiego. Wyłącznie statki z banderą Rosji mają odtąd prawo przewozić węglowodory wydobyte na rosyjskim terytorium i załadowane w portach na obszarze Północnej Drogi Wodnej do „pierwszego miejsca wyładunku". Chodzi o transport ropy, gazowego kondensatu, gazu skroplonego i węgla, przypomina agencja Nowosti.

Wyjątki dla statków pod banderami innymi aniżeli rosyjska są dopuszczone jedynie za zgodą Rosji; przy czym muszą to być decyzje zgodne z prawem międzynarodowym i nie naruszające dwustronnych porozumień. Nowelizacja nie obowiązuje też podpisanych wcześniej przez Rosję umów, zakładających wykorzystanie statków z obcymi banderami.

W obszarze Północnej Drogi Morskiej wydobycie prowadzi Gazprom nieft, Łukoil, Norylski Nikiel, Gazprom i Novatek. Wszystkie koncerny wykorzystują rosyjskie statki oprócz Novateku. Ten korzysta wyłącznie z najnowocześniejszych jednostek obcych bander. W 2018 r lodowatymi morzami rosyjskiej Arktyki przepłynęło 11 gazowców z LNG Novateku. Wszystkie były armatorów zagranicznych. Kolejnych siedem transportowało kondensat gazowy i także wyłącznie pod obcymi banderami.

Novatek jeszcze w listopadzie wystąpił do ministerstwa transportu o wyłączenie 15 gazowców klasy Atc7 spod nowelizacji kodeksu. Wyłączenie potrzebne jest Novatekowi na trzy lata. Koncern planuje budowę do końca 2022 r dwóch terminali LNG - w Murmańsku i na Kamczatce.