fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport morski

Północna Droga Morska tylko dla Rosji

Adobe Stock
Od dziś transport węglowodorów arktycznymi wodami na północ od brzegów Rosji może się odbywać wyłącznie pod flagą federacji. Ale są wyjątki.
Z dniem 30 grudnia weszła w życie nowelizacja Kodeksu Handlu Morskiego. Wyłącznie statki z banderą Rosji mają odtąd prawo przewozić węglowodory wydobyte na rosyjskim terytorium i załadowane w portach na obszarze Północnej Drogi Wodnej do „pierwszego miejsca wyładunku". Chodzi o transport ropy, gazowego kondensatu, gazu skroplonego i węgla, przypomina agencja Nowosti.

Wyjątki dla statków pod banderami innymi aniżeli rosyjska są dopuszczone jedynie za zgodą Rosji; przy czym muszą to być decyzje zgodne z prawem międzynarodowym i nie naruszające dwustronnych porozumień. Nowelizacja nie obowiązuje też podpisanych wcześniej przez Rosję umów, zakładających wykorzystanie statków z obcymi banderami.

W obszarze Północnej Drogi Morskiej wydobycie prowadzi Gazprom nieft, Łukoil, Norylski Nikiel, Gazprom i Novatek. Wszystkie koncerny wykorzystują rosyjskie statki oprócz Novateku. Ten korzysta wyłącznie z najnowocześniejszych jednostek obcych bander. W 2018 r lodowatymi morzami rosyjskiej Arktyki przepłynęło 11 gazowców z LNG Novateku. Wszystkie były armatorów zagranicznych. Kolejnych siedem transportowało kondensat gazowy i także wyłącznie pod obcymi banderami.

Novatek jeszcze w listopadzie wystąpił do ministerstwa transportu o wyłączenie 15 gazowców klasy Atc7 spod nowelizacji kodeksu. Wyłączenie potrzebne jest Novatekowi na trzy lata. Koncern planuje budowę do końca 2022 r dwóch terminali LNG - w Murmańsku i na Kamczatce.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA