Reklama
Rozwiń

Polskie porty wydadzą miliardy na rozbudowę

Gdynia rozgląda się za partnerem do budowy Portu Zewnętrznego, nowy Port Centralny powstanie w Gdańsku, a w Świnoujściu – terminal kontenerowy.

Aktualizacja: 17.11.2020 09:10 Publikacja: 16.11.2020 21:00

Port w Gdyni przeładował w 2019 r. 24 mln ton ładunków, o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej

Port w Gdyni przeładował w 2019 r. 24 mln ton ładunków, o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej

Foto: shutterstock

Do podjęcia strategicznych decyzji szykuje się Port Gdynia. Jego zarząd uruchomił procedurę mającą doprowadzić do wyboru partnera, który wybuduje Port Zewnętrzny, a następnie zostanie jego operatorem. Ta gigantyczna inwestycja realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego ma umożliwić obsługę statków oceanicznych o długości nawet 490 m.

Centralną częścią portu będzie terminal kontenerowy. W pierwszym etapie jego zdolności przeładunkowe wyniosą 2 mln kontenerów rocznie, później może zostać rozbudowany do zdolności 2,5 mln kontenerów. Warte blisko 790 mln euro przedsięwzięcie ma być ukończone do 2028 r. Szacuje się, że dzięki niemu powstanie 4900 miejsc pracy – w terminalu i jego otoczeniu. Jak twierdzi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, za jego realizacją przemawia stały wzrost przeładunków i korzystne prognozy na kolejne lata. W ub.r. przeładunki w Gdyni sięgnęły 24 mln ton.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano