Do podjęcia strategicznych decyzji szykuje się Port Gdynia. Jego zarząd uruchomił procedurę mającą doprowadzić do wyboru partnera, który wybuduje Port Zewnętrzny, a następnie zostanie jego operatorem. Ta gigantyczna inwestycja realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego ma umożliwić obsługę statków oceanicznych o długości nawet 490 m.
Centralną częścią portu będzie terminal kontenerowy. W pierwszym etapie jego zdolności przeładunkowe wyniosą 2 mln kontenerów rocznie, później może zostać rozbudowany do zdolności 2,5 mln kontenerów. Warte blisko 790 mln euro przedsięwzięcie ma być ukończone do 2028 r. Szacuje się, że dzięki niemu powstanie 4900 miejsc pracy – w terminalu i jego otoczeniu. Jak twierdzi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, za jego realizacją przemawia stały wzrost przeładunków i korzystne prognozy na kolejne lata. W ub.r. przeładunki w Gdyni sięgnęły 24 mln ton.
Wybór partnera do budowy i eksploatacji Portu Zewnętrznego prowadzony będzie w formie dialogu konkurencyjnego. Termin składania wniosków wyznaczono na połowę stycznia 2021 r. W kolejnym etapie do rozmów wybranych zostanie maksymalnie pięć firm lub konsorcjów. Zwycięzca postępowania podpisze umowę na 30 lat. – Partnerem prywatnym musi być światowej klasy operator, który będzie w stanie przyciągnąć do Portu Gdynia ładunki – uważa Maciej Ziomek z EY, zajmujący się doradztwem w sektorach transportu i infrastruktury.
12 mld zł w wodę
Dodatkową inwestycją będzie tzw. Droga Czerwona: 7-km odcinek łączący tereny gdyńskiego portu z trójmiejską obwodnicą i planowaną trasą Via Maris, mającą połączyć Gdynię i Władysławowo. Zarząd gdyńskiego portu prowadzi w tej sprawie rozmowy z miastem. Budowę wartą przeszło 1 mld zł ma sfinansować budżet państwa.
Wartą 12 mld zł inwestycję portową będzie realizować Gdańsk. Budowa Portu Centralnego obejmie ok. 1400 hektarów akwenu oraz 410 hektarów na lądzie. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminalów. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory, którymi podpływać będą statki. Zaplanowano budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. W nowym porcie mają znaleźć się terminale: pasażerski, masowy, drobnicowy oraz terminal ro-ro. Szacuje się, że po zakończeniu rozbudowy przez Gdańsk mogłoby rocznie przechodzić nawet 100 mln ton ładunków.