Władze Katalonii, Generalitat, zatwierdziły dekret zmuszający takie firmy do przyjmowania zleceń na transport przynajmniej na 15 minut wcześniej. Decyzję podjęto po wielodniowych protestach taksówkarzy w Barcelonie, którzy wskazywali na poważne straty z powodu konkurencji firm VTC i na nierówne warunki prowadzenia działalności gospodarczej, żądali m.in. wprowadzenia norm czasu zamawiania takich przewozów nawet do godziny wcześniej.
Barcelona to drugie miasto w Hiszpanii pod względem wielkości i duży ośrodek turystyczny. Zawieszenie usług transportowych przez VTC ogłoszono na kilka tygodni przed salonem łączności bezprzewodowej Mobile World Congress, jedną z największych na świecie imprez tego typu — pisze Reuter.
Rzecznik Ubera powiedział, że „nowe ograniczenia zatwierdzone przez kataloński rząd nie pozwalają nam na nic innego jak zawiesić UberX i zastanowić się nad naszą przyszłością w Barcelonie”. Uber podtrzymał zamiar długofalowej działalności w hiszpańskich miastach i chce współpracy z władzami Katalonii nad osiągnięciem rozwiązania sprawiedliwego dla wszystkich. Usługę UberX uruchomił w marcu 2018.
Hiszpańska Cabify twierdzi, że ma w tym mieście milion zarejestrowanych użytkowników, wyraziła w komunikacie ubolewanie, że Generalitat „ustąpił pod presją i żądaniami sektora taksówkowego, szkodząc poważnie interesom obywateli”. Zdaniem tej firmy nowe przepisy mają konkretny cel „bezpośredniego usunięcia z Katalonii i Barcelony aplikacji Cabify i firm współpracujących z nią”.
Cabify i zrzeszenie hiszpańskich firm transportowych Unauto VTC twierdzą, że decyzja Katalonii może zagrozić 3 tysiącom miejsc pracy w Barcelonie. Uber nie chciał podać, ilu kierowców zatrudnia w tym mieście.