fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Telekomunikacja i IT

Dane medyczne trafią do chmury Google’a

Adobe Stock
Ostatnie miesiące na skutek pandemii doprowadziły do dynamicznej cyfryzacji służby zdrowia. Teraz nastąpi kolejny milowy krok w rozwoju e-zdrowia.

Chmura dla Zdrowia – pod taką nazwą ruszył właśnie wspólny projekt Asseco i Operatora Chmury Krajowej. Obie firmy powołały spółkę, która ma się zająć cyfryzacją przychodni, laboratoriów i szpitali. Transformacja placówek w stronę e-usług medycznych oparta zostanie na chmurze Google'a. To tam przechowywana ma być nasza elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM). Start projektu zbiega się w czasie z planowanym w przyszłym tygodniu uruchomieniem w Warszawie nowego centrum chmurowego dla tego regionu Europy.

Wprowadzenie e-recept i e-skierowań było pierwszym krokiem w cyfrowej transformacji placówek medycznych. Teraz czas na informatyzację kolejnych danych pacjenta – do 1 lipca br. placówki mają czas, by zapewnić możliwość dokonywania wymiany danych zawartych w EDM z systemem centralnym. Chodzi o to, by każda wizyta w gabinecie lekarskim kończyła się przekazaniem danych o świadczeniu (w ten sposób będzie można budować historię leczenia danego pacjenta).

Usługa Chmura dla Zdrowia to jedno z rozwiązań, które mają pomóc w tej technologicznej transformacji służby zdrowia. Ale proces ewolucji opieki medycznej przyspieszył w wielu obszarach. Zmiany wymusiły nie tylko regulacje; impulsem stała się pandemia. Zyskała na tym głównie telemedycyna. O skali mogą świadczyć wyniki MedApp, polskiej spółki, której innowacyjne rozwiązania diagnostyki obrazowej czy tzw. cyfrowa przychodnia rewolucjonizują ochronę zdrowia. W ub. r. jej przychody skoczyły o 87 proc., a zysk – o 185 proc.

– Osiągnęliśmy rekordowe wyniki i na stałe przekroczyliśmy próg rentowności. Wybuch pandemii gwałtownie zmienił sposób świadczenia usług medycznych, doszło do znaczącego wzrostu popytu na usługi medycyny cyfrowej i rozwiązania oparte na systemach sztucznej czy mieszanej rzeczywistości, które stosujemy w naszych rozwiązaniach – podkreśla Krzysztof Mędrala, prezes MedApp.

Na fali pandemii rośnie też innowacyjny biznes HomeDoctor. Startup wdraża system kompleksowej opieki telemedycznej. Platforma oferująca e-konsultacje wdrożyła pionierski program „Recepta dla Seniora", oferujący m.in. dowóz wykupionych leków do domu pacjenta. Jak tłumaczy nam Szymon Horaczuk, prezes spółki, w ramach projektu startup oferuje telefoniczną konsultację z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej lub specjalistą. I gwarantuje, że lekarz oddzwoni do pacjenta w 15 minut (w celu skrócenia czasu oczekiwania na specjalistę firma wykorzystała technologię geolokalizacji).

Jeszcze w kwietniu premierę ma mieć innowacyjne urządzenie Higo, które na nowo definiuje kontakt z lekarzem rodzinnym. Ma zapewnić dokładną diagnozę w mniej niż godzinę, bez wychodzenia z domu. Gadżet, który łączy funkcję termometru, otoskopu, stetoskopu, szpatułki do obrazowania gardła i dermatoskopu, pozwoli zebrać dane medyczne i wysłać do lekarza, który postawi diagnozę. Łukasz Krasnopolski, prezes Higo Sense, wskazuje, iż urządzenie od listopada testują już m.in. lekarze w warszawskim szpitalu przy ul. Banacha.

Krzysztof Groyecki wiceprezes Asseco Poland

Jednym z ważniejszych wyzwań w sektorze ochrony zdrowia jest zapewnienie dostępu do elektronicznej dokumentacji medycznej 24/7. Ważne, aby proces ten pod kątem przetwarzania danych pacjentów odbywał się w sposób bezpieczny i by możliwa była integracja z systemami centralnymi, zarządzanymi przez resort zdrowia. Utrzymanie i rozwój własnej infrastruktury przez jednostki medyczne jest czasochłonne i drogie. Odpowiedzią na te wyzwania są rozwiązania cloud computing, które zwiększą dostępność i wydajność systemu.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA