Ten polski rynek e-zakupów jest wart miliardy

Na fali rozwoju rynku e-commerce dynamicznie zaczyna rosnąć również handel internetowy między firmami. W Polsce ten segment rynku jest już wart pięciokrotnie więcej niż tradycyjny handel online - wynika z raportu Deloitte.

Aktualizacja: 10.01.2017 12:45 Publikacja: 10.01.2017 12:43

Dane wskazują, że e-commerce B2B w naszym kraju rośnie w tempie 8 proc. rocznie. Rynek wyceniany jest na 215 mld zł, a według prognoz w 2020 r. osiągnie poziom 344 mld zł.

- Motywy robienia e-zakupów zarówno przez osoby prywatne (tzw. B2C), jak i firmy (B2B) są w większości zbieżne: istotne są wygoda, oszczędność czasu, większy wybór, lepsze ceny - mówi Dariusz Kraszewski, partner w Deloitte.

Jak zaznacza, dodatkowo dla segmentu B2B zakupy elektroniczne oznaczają większą standaryzację, skuteczniejsze negocjacje cenowe oraz możliwość agregacji dużej ilości danych: o klientach, dostawcach, rynku. - To z kolei pozwala na budowanie dokładnych modeli zachowań potencjalnych partnerów biznesowych i umożliwia przewidywanie trendów i zmian cen - dodaje Kraszewski.

Deloitte oszacował, że cyfrowe platformy zakupowe B2B mogą przynieść przedsiębiorcom nawet 15-proc. oszczędności. Za cztery lata może chodzić więc o nawet 40 mld zł.

Światowy rynek handlu internetowego B2B rozwija się w tempie ponad 18 proc. rocznie (w 2020 r. ma być wart 7 bln dol.). Z badań firmy Forrester Research wynika, że aż 52 proc. ankietowanych przedsiębiorców szacuje, iż w ciągu trzech lat ponad połowa realizowanych przez nich zakupów będzie dokonywana właśnie online.

Jedną z takich platform do e-zakupów dla firm jest Aleo, serwis uruchomiony przez ING Bank Śląski (Aleo ma 12-proc. udział w rynku platform zakupowych B2B). Edyta Musielak, dyrektor departamentu rozwoju w Aleo, tłumaczy, że dostęp do nowoczesnej technologii nie jest ograniczony tylko do dużych firm, które mają pieniądze na zakup narzędzi do tzw. e-sourcingu. - Technologia tanieje i przenosi się do chmury, co pozwala coraz mniejszym przedsiębiorstwom korzystać z rozwiązań wspierających efektywność - podkreśla.

Firmy za pośrednictwem takich elektronicznych platform kupują m.in. surowce, materiały biurowe, czy usługi, negocjując z kontrahentami warunki i cenę. Jednak aukcje B2B wciąż nie są w naszym kraju tak popularne jak e-commerce B2C. Z raportu Deloitte wynika, że zakupy online robi 35 proc. firm, choć dostęp do Internetu ma aż 94 proc. przedsiębiorstw. Tymczasem odsetek gospodarstw domowych z dostępem do sieci to jedynie 76 proc. Mimo to e-zakupy B2C robi co drugi z Polaków.

Dane wskazują, że e-commerce B2B w naszym kraju rośnie w tempie 8 proc. rocznie. Rynek wyceniany jest na 215 mld zł, a według prognoz w 2020 r. osiągnie poziom 344 mld zł.

- Motywy robienia e-zakupów zarówno przez osoby prywatne (tzw. B2C), jak i firmy (B2B) są w większości zbieżne: istotne są wygoda, oszczędność czasu, większy wybór, lepsze ceny - mówi Dariusz Kraszewski, partner w Deloitte.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły