Dane wskazują, że e-commerce B2B w naszym kraju rośnie w tempie 8 proc. rocznie. Rynek wyceniany jest na 215 mld zł, a według prognoz w 2020 r. osiągnie poziom 344 mld zł.
- Motywy robienia e-zakupów zarówno przez osoby prywatne (tzw. B2C), jak i firmy (B2B) są w większości zbieżne: istotne są wygoda, oszczędność czasu, większy wybór, lepsze ceny - mówi Dariusz Kraszewski, partner w Deloitte.
Jak zaznacza, dodatkowo dla segmentu B2B zakupy elektroniczne oznaczają większą standaryzację, skuteczniejsze negocjacje cenowe oraz możliwość agregacji dużej ilości danych: o klientach, dostawcach, rynku. - To z kolei pozwala na budowanie dokładnych modeli zachowań potencjalnych partnerów biznesowych i umożliwia przewidywanie trendów i zmian cen - dodaje Kraszewski.
Deloitte oszacował, że cyfrowe platformy zakupowe B2B mogą przynieść przedsiębiorcom nawet 15-proc. oszczędności. Za cztery lata może chodzić więc o nawet 40 mld zł.
Światowy rynek handlu internetowego B2B rozwija się w tempie ponad 18 proc. rocznie (w 2020 r. ma być wart 7 bln dol.). Z badań firmy Forrester Research wynika, że aż 52 proc. ankietowanych przedsiębiorców szacuje, iż w ciągu trzech lat ponad połowa realizowanych przez nich zakupów będzie dokonywana właśnie online.