Idealny człowiek na 12 miesięcy

„Człowiek to brzmi dumnie" to hasło, z którym zmierzyło się 12 znakomitych współczesnych polskich rysowników, tworząc wyjątkowy artystyczny kalendarz na 2015 roku dla firmy Gedeon Richter.

Aktualizacja: 18.01.2015 15:00 Publikacja: 18.01.2015 09:00

Kalendarz otwiera Andrzej Dudziński

Kalendarz otwiera Andrzej Dudziński

Foto: materiały prasowe

Nad wspólnym projektem pracowali na zaproszenie Andrzeja Pągowskiego. To już czwarty tego typu projekt, dzięki, któremu powstała kolejna, międzypokoleniowa mini galeria polskiej sztuki współczesnej. Hasłami dwóch poprzednich kalendarzy było „Życie" i „Zdrowie". Teraz nadeszła pora na wizję człowieka XXI wieku.

Zobacz galerię zdjęć

Artyści połączyli filozoficzne spojrzenie z humorem, najczęściej w komiksowym ujęciu. Jak mówi jeden z autorów – Julian Bohdanowicz: – W całym moim rysowaniu od lat starałem się wciągnąć w zabawę oglądającego, a raczej jego wyobraźnię, poczucie humoru i estetyki. Od momentu, kiedy zilustrowałem „Teorię Względności", żaden temat nie jest mi straszny, a co dopiero „Człowiek to brzmi dumnie".

Kalendarz otwiera Andrzej Dudziński. Jego zdaniem „Kalendarze Gedeon Richter są jedną z rzadkich okazji obcowania z rodzimą twórczością ilustratorską, która rozsławia polskich artystów w świecie". Artysta na styczniowej planszy przypomina swojego ulubieńca – Dudiego, który narodził się przed wielu laty, by szydzić z absurdów życia codziennego w PRL-u. – To deja vu może uświadomi niektórym, że pewne absurdy wcale nie są związane wyłącznie z tamtą epoką – tłumaczy Dudziński. Żartobliwie wkomponował Dudiego w kwadrat i okrąg, przypominający znany rysunek Leonarda da Vinci, symbolizujący „złote proporcje", czy „złoty podział". Z tym, że u mistrza renesansu w centrum geometrycznych figur znajdował się człowiek. Najwyraźniej według Dudzińskiego dziś na ludzką egzystencję pozostaje patrzeć już tylko z satyrycznej perspektywy.

Ciekawe, że to samo dzieło Leonarda da Vinci zainspirowało również Edwarda Lutczyna. Z tym , że na jego planszy w centrum pozostaje jednak nadal idealny, doskonały człowiek, rysowany przez gromadę jaskiniowców. Lutczyn zdaje się więc nie tracić wiary w cywilizacyjny postęp. Podobnie jak Janusz Kapusta, którego rysunek, wyjątkowo o plakatowym charakterze, przedstawia człowieka zatroskanego globalnymi perspektywami współczesnego świata i snującego wizje jego rozwoju. Gdy Henryk Sawka sprowadza nas znów do prapoczątków, rysując dwie filozofujące małpy, które zadają kluczowe pytanie: „To prawda, że każdy sapiens jest homo?"

Andrzej Mleczko cofa nas do idyllicznego raju z niewinnymi jeszcze Ewą i Adamem pod zielonym drzewem. I podkpiwa, że w pierwotnym boskim planie para ta miała rozmnażać się przez podział. Dla odmiany Paweł Borowski podpatruje współczesną codzienną uliczną scenę. Para jadąca samochodem utknęła w korku, więc kierowców z sąsiednich aut obrzucają wyzwiskami, ale do siebie nie przestają zwracać się czule: „Żabciu" i „Misiu".

Małgorzata Danaj - jedyna kobieta-satyryczka wśród twórców kalendarza - ilustruje sceny z życia współczesnej kobiety. Jej bohaterka wylicza mnóstwo sytuacji, w których wątpi, że człowiek to brzmi dumnie, bo przecież „nigdy na wadze" i „rzadko przed lustrem", ale kiedy indziej – zapewnia - „bardzo dumnie".

Na rysunku Andrzeja Pągowskiego nad naturą człowieka zastanawiają się dwa bezpańskie psy, przytaczając przysłowia, w których człowiek jest przyrównywany do różnych zwierząt : „Uparty jak osioł", „Głodny jak wilk", „Dzielny jak lew", by ostatecznie dojść do gorzkiej konkluzji „Wierny jak pies to on nie jest... To tylko człowiek".

Refleksję nad człowiekiem możemy dalej kontynuować sami, zainspirowani różnorodnością opinii, uczuć i nastrojów.

Wernisaż kalendarza, któremu patronuje Narodowe Centrum Kultury, odbędzie się w lutym w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie.

Monika Kuc

Nad wspólnym projektem pracowali na zaproszenie Andrzeja Pągowskiego. To już czwarty tego typu projekt, dzięki, któremu powstała kolejna, międzypokoleniowa mini galeria polskiej sztuki współczesnej. Hasłami dwóch poprzednich kalendarzy było „Życie" i „Zdrowie". Teraz nadeszła pora na wizję człowieka XXI wieku.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce