Sierpień w Arkadach Sztuki

Na Zamku Królewskim w Warszawie od dziś rozpoczyna się festiwal Królewskie Arkady Sztuki 2020. Spotkania z muzyką, teatrem i tańcem odbywają się w Ogrodach Zamkowych i w Arkadach Kubickiego.

Aktualizacja: 07.08.2020 15:11 Publikacja: 07.08.2020 15:09

Sierpień w Arkadach Sztuki

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

11 edycję festiwalu otworzy 7 sierpnia o godz. 20 spektakl „Noe” Teatru Adama Walnego. Plenerowe autorskie widowisko zrealizowane w oryginalnej  technice figur-instrumentów opowiada o historii szalonego dyrygenta, który ma poprowadzić koncert według partytury odwołującej się do biblijnego Potopu. Kiedy przerażona orkiestra ucieka, dyrygent jest zmuszony do samodzielnego poprowadzenia koncertu. Wchodzi w interakcje z figurami, a zarazem instrumentami, opowiadającymi o muzykach. I zaprasza do współtworzenia koncertu publiczność. Staje się ona orkiestrą, a muzyka grana na żywo powstaje w obecności widza. Tytułowy Noe dyryguje, śpiewa i gra. Gdy potop mija, muzyk staje przed dylematem, co dalej?

Walny-Teatr, działający od 1999 roku, uczestniczył już w wielu festiwalach i jest laureatem licznych prestiżowych nagród. Odwołuje się do różnych tradycji teatru lalki, maski i przedmiotu w warunkach studyjnych, estradowych i ulicznych. Używa lalki również poza sceną - w edukacji, terapii i sztuce performance.

Nowością festiwalowego repertuaru teatralnego Królewskich Arkad Sztuki jest w tym roku wprowadzenie piosenki aktorskiej. 21 sierpnia w Arkadach wystąpi z recitalem Zbigniew Zamachowski. Warto przypomnieć, że piosenka w jego karierze scenicznej zawsze odgrywała ważną rolę. Na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu wykonał razem z Adrianną Biedrzyńską pamiętną piosenkę Krystyny Sienkiewicz i Bohdana Łazuki „Czy te oczy mogą kłamać”. Śpiewał także piosenki Agnieszki Osieckiej, Jonasza Kofty i Kabaretu Starszych Panów. W latach 90 ogromną popularnością cieszył się jego spektakl estradowy „Big Zbig Show” w warszawskim Teatrze Buffo.

W finałowy wieczór teatralny – 28 sierpnia - Teatr Akt,  zaprezentuje spektakl „Płonące laski 4”. Wartką akcję i dynamiczne obrazy wzbogaci grą ognia, świateł i muzyki  w Ogrodach Zamkowych o zmierzchu.

Na program muzyczny festiwalu złożą się koncerty instrumentalne, instrumentalno-wokalne oraz pokaz tańca. Artyści wykonają oryginalne utwory z różnych epok, improwizacje, transkrypcje i parafrazy popularnych motywów, symbolicznie nawiązując do tradycji koncertów na dworach królewskich.

Wieczór 8 sierpnia jest poświęcony muzyce Fryderyka Chopina w jazzowej aranżacji  Projekt „Anna Serafińska Chopin Trio” został zainspirowany słynnym albumem grupy wokalnej NOVI Singers „NOVI Sing Chopin”. Wokalistce Annie Serafińskiej towarzyszą muzycy: Rafał Stępień – fortepian oraz Cezary Konrad – perkusja. W ich wykonaniu kompozycje takie jak „Grande Valse Brillante Es-dur”, czy „Mazurek C-dur op. 24 nr 2”nabierają  niespotykanej świeżości i oryginalnego brzmienia.

14 sierpnia podczas „Wieczoru z tangiem” odbędzie się pokaz tego legendarnego tańca w wykonaniu pary instruktorów: Moniki Kwiatkowskiej i Tomasza Sadlakowskiego. Można też będzie samemu wziąć lekcje podstawowego kroku tanga argentyńskiego.

Z kolei recital fortepianowy Pawła Kowalskiego 22 sierpnia poświęcony będzie m.in. muzyce Ludwika van Beethovena.

A na finał 29 sierpnia odbędzie się koncert orkiestry symfonicznej Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego; z udziałem Sebastiana Aleksandrowicza, solisty grającym na oboju. W programie m.in. utwory Bacha i Vivaldiego.

Wstęp na wydarzenia festiwalowe jest wolny, ale liczba miejsc ograniczona z powodu obowiązujących przepisów sanitarnych.

11 edycję festiwalu otworzy 7 sierpnia o godz. 20 spektakl „Noe” Teatru Adama Walnego. Plenerowe autorskie widowisko zrealizowane w oryginalnej  technice figur-instrumentów opowiada o historii szalonego dyrygenta, który ma poprowadzić koncert według partytury odwołującej się do biblijnego Potopu. Kiedy przerażona orkiestra ucieka, dyrygent jest zmuszony do samodzielnego poprowadzenia koncertu. Wchodzi w interakcje z figurami, a zarazem instrumentami, opowiadającymi o muzykach. I zaprasza do współtworzenia koncertu publiczność. Staje się ona orkiestrą, a muzyka grana na żywo powstaje w obecności widza. Tytułowy Noe dyryguje, śpiewa i gra. Gdy potop mija, muzyk staje przed dylematem, co dalej?

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce