Obraz pochodzi z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. To jedno z niewielu dzieł pejzażowych wielkiego artysty. Arcydzieło Rembrandta powstałe w 1638 roku  nawiązuje do  przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, opisanej w Ewangelii św. Łukasza. A jednocześnie mówi w sposób uniwersalny o ludzkiej kondycji.

Widoczny w prawym rogu obrazu  miłosierny Samarytanin spieszy z pomocą napadniętemu, rannemu człowiekowi. Drogą na skraju lasu w karecie zaprzężonej w cztery konie podążą bogacz, którego nieszczęście cierpiącego człowieka wcale nie poruszyło.Minął go obojętnie, zapominając o miłosierdziu i miłości bliźniego.

Potężne dęby na pierwszym planie dzielą kompozycję na dwie części. Po lewej stronie rozciąga się rozległa równina, zamknięta w głębi wzgórzami i zabudowaniami orientalnego miasta. To zapewne biblijne Jerycho. Artysta  dodał do kompozycji także rodzime elementy. Holenderska równina z wiatrakami sytuuje dzieło w tradycji pejzażowego malarstwa flamandzkiego. A wyrazistymi kontrastami światła i cienia podkreślił dramatyzm przedstawionej sceny.

„Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem” zakupiony został przez malarza Jana Piotra Norblina  w Paryżu w 1774 roku i przywieziony przez niego do Polski. Następnie stał się własnością Czartoryskich. „Krajobraz” jest jednym z trzech  obrazów Rembrandta w polskich  zbiorach. Pozostałe dwa – „Dziewczyna w ramie obrazu” i „Uczony przy pulpicie” znajdują się na Zamku Królewskim w Warszawie.

Pokaz w Łazienkach dla publiczności czynny od 3 kwietnia  do 5 maja.