Konsumenci polubili plastikowe opakowania

Pandemia zwiększyła popyt na opakowania do żywności, lekarstw oraz środków higieny i dezynfekcji. Jednocześnie spadają koszty ich wytwarzania, co zwiększa rentowność produkcji.

Aktualizacja: 01.06.2020 06:41 Publikacja: 31.05.2020 21:00

Konsumenci polubili plastikowe opakowania

Foto: Bloomberg

Rynek opakowań w Polsce od siedmiu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. Również ten rok może przynieść zwyżkę. Przyczynia się do tego m.in. pandemia koronawirusa, a dokładniej będący jej następstwem stosunkowo duży popyt na szczelnie zapakowane produkty żywnościowe, lekarstwa oraz środki do higieny i dezynfekcji. Pod względem wagowym w naszym kraju najwięcej wytwarza się opakowań z plastiku, a następnie z papieru, metalu i szkła.

Na duży wzrost zapotrzebowania na opakowania do żywności i leków zwraca uwagę m.in. Ergis, największy w Europie Środkowo-Wschodniej przetwórca tworzyw. – Wielu z nas uświadomiło sobie, że żywność zapakowana w bezpiecznych warunkach, czyli takich, jakimi dysponują tylko producenci, jest po prostu bezpieczna i bezpieczniejsza od tej porcjowanej w sklepach i przechowywanej bez opakowań w ladach chłodniczych. Zapakowana u producenta jest również trwalsza – przekonuje Tadeusz Nowicki, prezes Ergisu. Dodaje, że produkcja opakowań do żywności i leków zawsze była istotnym obszarem działalności grupy.

– Pandemia spowodowała wzrost popytu na opakowania w branży spożywczej, branża automotive natomiast zdecydowanie wyhamowała. W branży budowlanej i przemysłowej sprzedaż jest stabilna – mówi Grzegorz Tajak, prezes Ergu, spółki specjalizującej się w produkcji wyrobów foliowych. Według niego rynek opakowań nie osiągnął jeszcze stabilizacji i dziś trudno przewidzieć, jak będzie zachowywał się w tym roku. Zauważa, że w samym maju zmniejszył się popyt, jednak już w czerwcu grupa ma normalny portfel zamówień. Grupie pomaga spadek cen surowców. Z drugiej strony zniżki te w dużym stopniu zostały zneutralizowane przez zwyżki cen walut obcych. Erg w tym roku nie przewiduje wzrostu wynagrodzeń. Ponadto, niższe są koszty transportu i energii.

Korporacja KGL, która specjalizuje się w produkcji opakowań i handlu granulatami tworzyw, informuje, że w początkowym okresie rozwoju pandemii w Polsce w związku z obawami co do zamknięcia sklepów wystąpił gwałtowny wzrost popytu na opakowania do mięsa. – Po wprowadzeniu przez rząd regulacji i zasad w zakresie możliwości nabywania towarów w sklepach sytuacja uległa stabilizacji. Dzisiaj popyt na opakowania do mięsa jest na poziomie sprzed pandemii – zauważa Lech Skibiński, wiceprezes Korporacji KGL. Dodaje, że grupa odnotowała wzrost zainteresowania opakowaniami o większej pojemności, co może wynikać z mniejszego ruchu w sklepach i działań eksportowych producentów mięsa w Polsce. Z drugiej strony o kilka procent zniżkowało zapotrzebowanie na opakowania dla cukiernictwa. Może to być skutkiem wprowadzonych ograniczeń w zakresie różnego rodzaju spotkań. Popyt załamał się z kolei na kubki do napojów, pojemniki do sałatek i szerzej na opakowania cateringowe. To konsekwencja braku imprez masowych, ograniczenia działalności kawiarni itp. Sytuacja zaczyna się jednak poprawiać i coraz bardziej przypomina tę sprzed pandemii.

Plast-Box specjalizujący się w produkcji wiader i skrzynek zauważa, że pandemia zwiększa dysproporcje w popycie na opakowania w poszczególnych gałęziach gospodarki. W branży gastronomicznej popyt na opakowania drastycznie spadł. Z kolei skokowy wzrost miał miejsce w branży medycznej i spożywczej. Po zdjęciu kolejnych restrykcji nałożonych na gospodarkę firma liczy na wzrost aktywności jej klientów. – Oferta grupy skierowana jest przede wszystkim do przemysłu spożywczego. Wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki spodziewamy się zwiększonego zapotrzebowania na opakowania wytwarzane przez grupę – mówi Grzegorz Pawlak, prezes Plast-Boxu.

Duży wzrost popytu na opakowania do płynów do dezynfekcji i środków czystości obserwują w tym roku Suwary. Znacznie gorzej jest z dostawami do branży motoryzacyjnej. – Na szczęście nasza produkcja jest mocno zdywersyfikowana, więc jako grupa nie odczuwamy negatywnych skutków związanych z pandemią. Generalnie produkty z tworzyw okazały się bardzo pożyteczne, wręcz niezbędne w czasach pandemii – przekonują Suwary.

Rynek opakowań w Polsce od siedmiu lat znajduje się w trendzie wzrostowym. Również ten rok może przynieść zwyżkę. Przyczynia się do tego m.in. pandemia koronawirusa, a dokładniej będący jej następstwem stosunkowo duży popyt na szczelnie zapakowane produkty żywnościowe, lekarstwa oraz środki do higieny i dezynfekcji. Pod względem wagowym w naszym kraju najwięcej wytwarza się opakowań z plastiku, a następnie z papieru, metalu i szkła.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika