Oferta Airbus Helicopters na śmigłowce H225M Caracal zawiera szereg uchybień

Oferta Airbus Helicopters, wybrana do dalszych negocjacji w ramach wartego 13,4 mld zł wojskowego przetargu na śmigłowce, zawierała szereg uchybień - uważa MON.

Aktualizacja: 03.12.2015 14:28 Publikacja: 03.12.2015 13:45

Oferta Airbus Helicopters na śmigłowce H225M Caracal zawiera szereg uchybień

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy sprzętu i modernizację sił zbrojnych, odpowiadając na pytania posłów w czasie czwartkowego posiedzenia Sejmu powiedział, że zapowiedzi europejskiego producenta helikopterów o utworzeniu m.in. 250 nowych miejsc pracy w Radomiu, to deklaracje nie poparte twardymi zobowiązaniami lotniczego koncernu.

- W projekcie zobowiązań kompensacyjnych, czyli tych warunków, które miały być spełnione przez oferenta, taki projekt nie był umieszczony – podkreślał wiceminister Kownacki.

Ocenił, że propozycje producenta śmigłowca - Airbus Helicopters - to są jego "swobodne deklaracje", a ich wykonanie zależy wyłącznie od dobrej woli firmy. Wiceminister winą za ten stan rzeczy obciążył poprzedni rząd PO, który nie zadbał o odpowiednie gwarancje.

- Na etapie wcześniejszych negocjacji można było zakończyć ten przetarg. Wiemy, że oferta wybrana do dalszych negocjacji zawierała szereg uchybień – podkreślał wiceminister.

Kownacki zaznaczył jednak, że każdą firmę w Polsce „rząd wita z otwartymi rękoma i to nie jest uzależnione od takiego czy inne przetargu".

Wiceszef MON zwrócił uwagę, że z zakładów PZL Świdnik/AgustaWestland i PZL Mielec/Lockheed, płyną sygnały o zwolnieniach obejmujących kilkuset pracowników.

Offset kluczem ?

W ostatnich dniach resort obrony informuje ,że obecne kierownictwo MON prowadzi przegląd przygotowywanych głównych kontraktów zbrojeniowych, m.in. zamówień na śmigłowce i uzbrojenie rakietowe dla tarczy przeciwlotniczej średniego zasięgu „Wisła".

W zeszłym tygodniu szef MON Antoni Macierewicz zapowiedział, że ostateczne rozstrzygnięcie przetargu na 50 helikopterów wsparcia, będzie zależało od rezultatów negocjacji umów kompensacyjnych.

- Warunkiem podpisania kontraktu są pozytywne negocjacje umowy offsetowej. Czy one zostaną rozstrzygnięte w sposób umożliwiający podpisanie kontraktu, zobaczymy - mówił minister.

- MON będzie zmierzało do podjęcia tego przetargu na nowo, jeżeli rozstrzygnięcie dotyczące offsetu sprawi, iż kontrakt nie będzie mógł być zawarty. Będziemy liczyli na to, że wówczas fabryki pracujące w Polsce i produkujące w Polsce sprzęt równoważny, a w wielu wymiarach czasem lepszy, będą gotowe do wzięcia udziału w tym przetargu – nie pozostawił wątpliwości Macierewicz.

Obiecane miejsca pracy

Airbus Helicopters, który jeszcze z poprzednim rządem (ministrem gospodarki) rozpoczął negocjacje offsetowe, obiecuje że w nowych i istniejących w kraju zakładach związanych z produkcją i serwisowaniem śmigłowców H225M stworzy blisko 1200 miejsc pracy, a  dodatkowe 2 tys. powstanie w firmach kooperujących.

W planowanych zakładach w Radomiu pracę ma znaleźć 250 osób. W uruchomionym w Łodzi firmowym biurze projektów ma pracować docelowo 100 inżynierów.

Airbus Helicopters rozpoczął też przygotowania do rekrutacji fachowców dla łódzkich Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w których po zawarciu kontraktu na dostawę 50 śmigłowców dla polskiej armii - od 2017 roku, miałaby ruszyć linia produkcyjna śmigłowców Caracal. 50 nowych miejsc pracy, przy obsłudze silników obiecuje w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Dęblinie produkująca napędy do karakali, silnikowa firma Turbomeca.

Polskie skrzydła Airbusa

Grupa Airbus zapewnia, że tworzenie „polskiego przemysłowego środowiska dla Airbusa", nie ograniczy się wyłącznie do sektora śmigłowców.

Airbus już drugą dekadę jest właścicielem zatrudniającej 750 fachowców firmy PZL Okęcie /Airbus Defence and Space. W ostatnich latach zakłady szybko się rozwijają, w zeszłym roku ich obroty przekroczyły 61 mln euro - trzy razy więcej niż jeszcze na początku tej dekady.

Na razie stołeczna spółka produkuje na Okęciu elementy kadłubów do cywilnych airbusów A 350 i A 330 neo. W firmie robiona jest też prawie połowa elementów potrzebnych do montażu wojskowych, średnich transportowców C-295 Casa – włącznie z kluczowymi strukturami kadłuba i skrzydeł.

Warszawski oddział Airbusa to zarazem ważne centrum produkujące niemal kompletne okablowanie do nowych transportowców casa i wiązki elektryczne dla kilku cywilnych airbusów.

Mniej pieniędzy dla MON.

Tegoroczny budżet MON zostanie zmniejszony o ok. 200 mln zł - poinformował w środę rzecznik resortu obrony Bartłomiej Misiewicz. Propozycja nowelizacji budżetu była tematem ostatniego posiedzenia rządu. Cięcia dotknęłyby wydatki bieżące ( o blisko 114 mln zł) i wydatki majątkowe (zakupy, modernizacja, remonty) - o ponad 95 mln zł.

Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy sprzętu i modernizację sił zbrojnych, odpowiadając na pytania posłów w czasie czwartkowego posiedzenia Sejmu powiedział, że zapowiedzi europejskiego producenta helikopterów o utworzeniu m.in. 250 nowych miejsc pracy w Radomiu, to deklaracje nie poparte twardymi zobowiązaniami lotniczego koncernu.

- W projekcie zobowiązań kompensacyjnych, czyli tych warunków, które miały być spełnione przez oferenta, taki projekt nie był umieszczony – podkreślał wiceminister Kownacki.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?