Zbrojeniowy wyścig przyspiesza z korzyścią dla gigantów

W niespokojnym świecie przemysł obronny nabiera rozpędu, wyhamowuje natomiast skrzydlata branża pracująca na rzecz lotnictwa cywilnego.

Aktualizacja: 19.07.2017 12:54 Publikacja: 19.07.2017 12:11

Zbrojeniowy wyścig przyspiesza z korzyścią dla gigantów

Foto: Wikimedia Commons

Globalne przychody sektora obronnego i awiacyjnego w 2016 roku wyniosły prawie 675 mld dolarów - szacuje w swym raporcie korporacja  doradcza Deloitte.

W 2016 roku przychody przemysłu lotniczego i wojskowego w ujęciu globalnym wyniosły 674,4 mld dolarów i były o 2,4 proc. wyższe niż rok wcześniej. Sektor wzrost ten zawdzięcza przede wszystkim rozwojowi lotnictwa cywilnego w Europie i zwiększeniu wydatków na obronność w USA. Jak wynika z corocznego raportu „Global Aerospace &Defense sector financial performance study", przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, znaczące wzrosty przychodów odnotowali producenci oryginalnego sprzętu (OEM), tacy jak Airbus czy Lockheed Martin oraz producenci elektroniki.

Nie brak zamówień na samoloty

Cykliczny raport Deloitte powstaje na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej, których przychody sięgnęły ponad 500 mln dolarów. W 2016 roku globalny sektor lotniczy i obronny urósł o 2,4 proc., tym samym nieznacznie przekraczając tempo wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 2,3 proc. Rok wcześniej wzrost w przemyśle lotniczym i zbrojeniowym wynosił 3,8 proc. Przychody analizowanych firm zwiększyły się o 15,7 mld dolarów i osiągnęły poziom 674,4 mld dolarów.

– Wzrost ten to zasługa zarówno przemysłu lotniczego, jak obronnego, których przychody wzrosły odpowiednio o 2,7 i 2,1 proc. W przypadku lotnictwa cywilnego w omawianym okresie na rynek trafiła rekordowa liczba 1 436 nowych samolotów. – mówi Piotr Świętochowski, Partner w Dziale Audit & Assurance, Ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.

W 2016 roku europejskie firmy z sektora  lotniczo- zbrojeniowego zanotowały wzrost przychodów o 3,7 proc., a amerykańskie o 2,4 proc. Zysk operacyjny branży w skali globalnej wzrósł o 7,9 proc.

Produkcja lotniczej branży lekko hamuje

W 2016 roku producenci samolotów i sprzętu lotniczego na świecie zwiększyli swoje przychody o 2,7 proc., do sumy 321,1 mld dolarów, podczas gdy rok wcześniej było to 6,3 proc. Europejski sektor związany z awiacją zanotował wzrost o 6,7 proc., podczas gdy amerykański mógł się pochwalić jedynie nieznacznym wzrostem przychodów o 1,3 proc. Liczba zamówień na nowe samoloty wyniosła 13 687 sztuk, co stanowi wzrost o 1,6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Według szacunków do 2035 roku na rynek trafi około 35 tys. nowych samolotów.

Sektor obronny na ścieżce wzrostowej

Przychody w globalnym przemyśle obronnym wzrosły w 2016 roku o 2,1 proc., czyli o 7,2 mld dolarów do sumy 351,3 mld dolarów. W omawianym okresie globalne wydatki na obronność wzrosły o 0,6 proc., podczas gdy w USA wzrost ten wyniósł o 1,7 proc., a w Europie średnio o 2,8 proc.

– Odwrotnie niż w lotnictwie cywilnym motorem wzrostu w przemyśle zbrojeniowym jest jego amerykańska część, której przychody wzrosły o 3,1 proc., podczas gdy w Europie było to przyrost jedynie o 0,6 proc. – mówi Świętochowski.

Potentaci nadają ton

W ocenie autorów raportu Deloitte dynamika przychodów w przemyśle lotniczym i obronnym była spowodowana przede wszystkim rosnącymi dochodami największych dostawców oryginalnego sprzętu i elektroniki odpowiednio o 3,4 i 3,7 mld dolarów. Wzrost w segmencie OEM związany jest ze znacznym wzrostem przychodów w 2016 roku w grupie Airbus, który wyniósł 2,4 mld dolarów i Lockheed Martin (o 1,9 mld dolarów). Z kolei wśród producentów elektroniki największym wzrostem przychodów o 2,4 mld dolarów może pochwalić się firma elektroniki i łączności polowej Harris Corp.

Na czele niezmiennie Boeing i Airbus

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu wojskowego. Nadal na czele grupy liderów pozostaje koncern Boeing, choć należy zauważyć , że firma w 2016 roku zanotowała spadek przychodów o 1,6 mld. W omawianym okresie wyniosły one 94,6 mld dolarów. Boeing dostarczył w 2016 roku 748 samolotów, podczas gdy rok wcześniej było to 762 maszyny. Na podium pod względem wielkości przychodów znalazły się także Airbus Group (wzrost o 3,3 proc.) oraz Lockheed Martin (wzrost o 4,1 proc.). Z kolei największy wzrost przychodów należał w ub. roku do firmy Harris Corp. i sięgnął 46,9 proc. Spośród 100 analizowanych firm 29 zanotowało spadek przychodów (to o pięć mniej niż rok wcześniej).

– W 2017 r. latach następnych należy spodziewać się dalszego wzrostu w sektorze obronnym, ponieważ kraje inwestują w nowe technologie, aby przeciwdziałać wciąż pojawiającym się zagrożeniom terrorystycznym. Portfel zamówień na samoloty sięgający blisko 13,7 tyś. sztuk spowoduje, że również branża lotnicza będzie osiągać stabilne wyniki finansowe – podsumowują eksperci Deloitte.

Globalne przychody sektora obronnego i awiacyjnego w 2016 roku wyniosły prawie 675 mld dolarów - szacuje w swym raporcie korporacja  doradcza Deloitte.

W 2016 roku przychody przemysłu lotniczego i wojskowego w ujęciu globalnym wyniosły 674,4 mld dolarów i były o 2,4 proc. wyższe niż rok wcześniej. Sektor wzrost ten zawdzięcza przede wszystkim rozwojowi lotnictwa cywilnego w Europie i zwiększeniu wydatków na obronność w USA. Jak wynika z corocznego raportu „Global Aerospace &Defense sector financial performance study", przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, znaczące wzrosty przychodów odnotowali producenci oryginalnego sprzętu (OEM), tacy jak Airbus czy Lockheed Martin oraz producenci elektroniki.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły