W listopadzie Autosan po wieloletniej przerwie zdobył pierwszy, na razie skromny, kontrakt eksportowy. Do tego w Niemczech. Wprawdzie zamówienie opiewa na symboliczną liczbę pojazdów – 4 sztuki, ale dotyczy elektrycznych, niskopodłogowych autobusów na wyjątkowo wymagający rynek.
Przedmiotem umowy są 12-metrowe niskopodłogowe autobusy SANCITY 12LF, które wyposażone zostaną w baterie firmy BMZ oraz najnowszą wersję osi napędowej firmy ZIEHL-ABEGG z silnikami zamontowanymi w piastach kół. Klimatyzacja i ogrzewanie pojazdów będą wykorzystywały innowacyjną technologię opartą na pompie ciepła.
Michał Stachura, prezes Autosanu twierdzi, że zdobycie zaufania niemieckiego przewoźnika - firmy ebe EUROPA - to spore osiągnięcie. – Dla Autosanu to pierwszy kontrakt obejmujący w pełni ekologiczne autobusy elektryczne – podkreślił. Udo Riese, dyrektor handlowy ebe EUROPA planuje długofalową współpracę z sanocka spółką. - Szukaliśmy wiarygodnego partnera, który będzie zdolny terminowo dostarczyć na rynki europejskie produkt wysokiej jakości. Znaleźliśmy go w Sanoku - potwierdził wiceszef ebe EUROPA.
Autobusy ze wsparciem PGZ
Niemiecki kontrakt był kolejnym zdobytym przez sanockiego producenta autobusów w ciągu ostatnich kilku miesięcy. 12 października zawarto porozumienie dotyczące zakupu i dostawy w pierwszej połowie przyszłego roku 11 miejskich, niskopodłogowych autobusów SANCITY 10LF do Starogardu Gdańskiego. Z kolei rzeszowskie MPK zakontraktowało 10 szt. miejskich niskopodłogowych autobusów SANCITY 12LF, aby poszerzyć istniejącą już flotę autobusów Autosanu. Pod koniec października Zakład Komunikacji Miejskiej ze Stalowej Woli zadecydował o zakupie sześciu sztuk autobusów SANCITY 10LF. Autosanowi zaufały również władze Przemyśla, które zakupiły 13 miejskich autobusów SANCITY z silnikami diesla oraz 2 zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG. W sumie ponad sto pojazdów, powinno trafić do miejskich przewoźników w kraju już w 2018 r.
Widoczne w ostatnich miesiącach produkcyjne przyspieszenie sanockiej firmy nie byłoby możliwe gdyby nie wsparcie finansowe podmiotów Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz samej PGZ. Huta Stalowa Wola i stołeczny PIT-RADWAR udzieliły Autosanowi pożyczek właścicielskich w równych kwotach po 13 450 mln zł. Kolejną pożyczkę w wysokości 13,5 mln zł przyznała swej spółce zależnej również PGZ. Zbrojeniowy holding udzielił też poręczeń na 2,1 mln zł stanowiących zabezpieczenie gwarancji ubezpieczeniowych w związku z zawieranymi przez Autosan kontraktami.