Fundacja zwraca uwagę, że rozwiązania przyjmowane w związku z epidemią wirusa COVID-19 powinny być funkcjonalnie związane z przeciwdziałaniem skutkom epidemii lub nadchodzącego kryzysu ekonomicznego. Rządząca większość parlamentarna nie może wykorzystywać ustaw procedowanych w nadzwyczajnych warunkach do przemycania rozwiązań budzących wątpliwości i kontrowersje. Chodzi m.in. o zmiany w Prawie telekomunikacyjnym, zmierzające do odwołania prezesa Urzędu Kontroli Elektronicznej i zmiany sposobu jego powoływania.
Wątpliwości budzą też zmiany w Prawie o prokuraturze modyfikujące sposób wyboru delegatów na Zgromadzenie Prokuratorów Prokuratury Regionalnej. Ich skutkiem będzie taki, że część miejsc przeznaczonych dla delegatów wybranych przez prokuratorów zajmą prokuratorzy funkcyjni – zastępcy prokuratora regionalnego, prokuratorzy okręgowi i rejonowi. Dodatkowo, członkowie zgromadzenia będą mogli żądać zwołania zgromadzenia jedynie dla realizacji określonych zadań ustawowych.
- W naszej ocenie zmiany te w istotny sposób osłabią niezależność samorządu prokuratorskiego, a tym samym spowodują ograniczenie jego funkcji. To krok w stronę dalszego ograniczenia niezależności prokuratury – tłumaczy Marcin Wolny, prawnik HFPC.
Projekt modyfikuje również przesłanki powoływania członków Komisji ds. pedofilii, osłabiając wymagania względem nich. Po wprowadzeniu zmian kandydaci na członków Komisji nie będą już musieli legitymować się wykształceniem prawniczym, psychologicznym czy medycznym. Wystarczy, że będą oni kawalerami odznaczenia lub orderu.