fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Program Rozwoju Eksportu

Polskie towary i usługi w Skandynawii

Bloomberg
Rośnie eksport polskich firm do państw skandynawskich. O 200 mln euro do 4,9 mld euro wzrosła w 2015 roku sprzedaż polskich towarów na rynku szwedzkim, do 2,9 mld euro zwiększyła się na rynku duńskim.

Polska eksportuje do Szwecji m. in. oleje mineralne, Produkty metalowe, Sprzęt i aparaturę mechaniczna, meble, tekstylia, wyroby z gumy i korka. Po wejściu Polski do UE wystąpił znaczny wzrost zainteresowania Szwedów usługami budowlanymi i innymi realizowanymi przez firmy polskie na podstawie umowy o dzieło. Taka forma współpracy między firmami polskimi i szwedzkimi umożliwia wykonywanie zleceń przez polskich pracowników, którzy przez okres do sześciu miesięcy w roku kalendarzowym płacą podatki i opłaty socjalne w Polsce.

Według Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji przy polskiej ambasadzie w Sztokholmie, rośnie sprzedaż do Szwecji artykułów spożywczych.

- W kontekście niezmiernie trudnego i hermetycznego rynku tych produktów, należy uznać to za dobre sygnały możliwości eksportowych Polski – podkreśla WPHI.

Także w Danii polskie firmy zwiększyły sprzedaż swoich towarów: z 2,7 mld euro w roku 2014 do 2,9 mld euro w roku 2015. Spadek odnotowaliśmy w przypadku Norwegii: ubiegłoroczny eksport wart był 2,49 mld euro, podczas gdy rok wcześniej było to 2,78 mld euro.

Norweski rynek jest za to dużym odbiorcą polskich usług. Firmą, która ma już na norweskim rynku ugruntowaną pozycję jest Torpol. Firma realizowała m.in. kontrakty na modernizację kluczowych ulic w centrum Oslo, czy przebudowę torów tramwajowych w tym mieście. Ma tam już swoją spółkę – Torpol Norge. Na rynku norweskim rozwija działalność także polski producent autobusów – firma Solaris. Zrealizowała m.in. dostawy autobusów do okręgu Vestfold i Oslo, w tym pojazdów z napędem hybrydowym. Jak podaje analizująca rynek transportowy firma JMK, niskopodłogowe autobusy Urbino są już znane w Oslo od 2006 roku. Do norweskiego rynku przemierza się także polski sektor stoczniowy Chodzi m.in. o specjalistyczne statki oraz elementy do platform wiertniczych i morskich wież wiatrowych.

Według Roberta Antczaka, dyrektora sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK, Skandynawia jest specyficznym kierunkiem eksportowym. I z wielu przyczyn niełatwym.

- Konsumenci ze względu na dochody i wysoki poziom życia są bardzo wymagający. Oczekują najwyższej jakości, są przywiązani do certyfikatów i innego typu potwierdzeń standardów produkcji. Ponadto kraje te są dość mocno przywiązane do rodzimych marek lub do marek obcych ale takich, które są już tam obecne od dawna – twierdzi Antczak.

Mimo to, zainteresowanie rynkami skandynawskimi jest wśród polskich producentów znaczne.

- Jesteśmy po pierwszych konferencjach trzeciego cyklu Programu Rozwoju Eksportu. Gdy pytamy eksporterów o najciekawsze z ich perspektywy rynki ekspansji, kraje skandynawskie są zawsze wysoko, szczególnie w regionach mogących wykorzystywać łatwy dostęp do transportu morskiego – dodaje Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w BZ WBK.

Jego zdaniem, atutem krajów skandynawskich jest także fakt, iż przedsiębiorcy z tego regionu to jedni z najbardziej rzetelnych płatników.

- Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA