Reklama

Senat chce rekompensat za niesłuszne zarzuty i oskarżenie - jest projekt zmian w procedurze karnej

Już samo bezpodstawne podejrzenie i oskarżenie, nawet gdy nie było się zatrzymanym, rodzi negatywne konsekwencje dla obywatela. Szczególnie dotkliwe są one w biznesie.

Aktualizacja: 05.11.2020 08:03 Publikacja: 05.11.2020 07:19

Senat chce rekompensat za niesłuszne zarzuty i oskarżenie - jest projekt zmian w procedurze karnej

Foto: Fotorzepa/Grzegorz Hawałej

Senat przygotował właśnie projekt zmian w procedurze karnej. Miałoby w nim chodzić o wprowadzenie możliwości uzyskania od Skarbu Państwa odszkodowania lub zadośćuczynienia za niewątpliwie niesłuszne przedstawienie zarzutów lub oskarżenie. Dziś nie ma na to szansy. Według obowiązujących przepisów rekompensata finansowa od państwa należy się tylko za stwierdzone przez sąd niesłuszne zatrzymanie, skazanie czy tymczasowe aresztowanie.

Senacka inicjatywa podjęła pomysł rzecznika praw obywatelskich. Podkreśla on, iż niesłuszne postawienie zarzutów lub oskarżenie może wyrządzić szkodę i krzywdę, a za ich powstanie odpowiedzialność powinna ponosić władza publiczna.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
W sądzie i w urzędzie
Nowa usługa w aplikacji mObywatel. Pięć razy w miesiącu za darmo
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Sądy i trybunały
Tak koalicja 15 października „przejmie” Trybunał Konstytucyjny. Jest zapowiedź
Praca, Emerytury i renty
Emerytury bezdzietnych kobiet. Czy petycja ma szansę zmienić prawo?
Prawo drogowe
Prawo jazdy po 65. roku życia. Będą nowe przepisy w Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Zawody prawnicze
Zakaz używania tytułu i bez presji załatwiania zastępstwa na urlopie. Będą nowe przepisy o adwokaturze
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama