Zapowiadana przez rząd i Ministerstwo Infrastruktury nowela prawa o ruchu drogowym, powstała po tragicznym wypadku na ul. Sokratesa w Warszawie, miała wejść w życie już 1 lipca.
Z nowych przepisów miało na przykład wynikać, że za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym kierowca straci prawo jazdy na miejscu – podczas kontroli.
Dodatkowo piesi mieli mieć pierwszeństwo już w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych.
O co konkretnie chodzi? O to, że pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko ma zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Pieszy będzie musiał obserwować drogę jeszcze przed wejściem na przejście. Podobnie jest z kierowcami.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu.
Obecnie kierowca, zbliżając się do przejścia dla pieszych, musi zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość tak, by móc w porę zareagować na nagłe sytuacje. Po zmianie prowadzący pojazdy zostaną zobowiązani do obserwowania nie tylko przejść, ale również ich otoczenia.
Z kolei ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym obowiązywałoby całodobowo.
Już dziś wiadomo, że na linii rząd–Sejm powstało opóźnienie. Nic dziwnego, że pojawiają się pytania, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Wiele wskazuje na to, że nie stanie się to w najbliższym czasie, a już na pewno nie 1 lipca 2020 r.
Posłowie zajmowali się ostatnio tymi kontrowersyjnymi zmianami w kwietniu i oficjalnie wciąż są prowadzone „konsultacje publiczne”. Wiele wskazuje więc na to, że kwestia zmian w przepisach utknęła w miejscu.
Możliwe, że prace zostały wstrzymane, ponieważ jest to jedna z tych ustaw, które budzą największe kontrowersje. Możliwe również, że partia rządząca uznaje je za szkodliwe dla jej wizerunku. W związku z tym prace nad nowymi przepisami mogłyby zostać wznowione dopiero po wyborach prezydenckich.
Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe