fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Poszukiwanie pracy

Pracownicy odchodzą do konkurencji. Jak ich zatrzymać?

Adobe Stock
W ubiegłym roku pracodawcy w Polsce tracili średnio, co szóstego pracownika, który odchodził z firmy - zwykle do konkurencji. Te dobrowolne rotacje największym problemem były w branży doradczej i prawnej oraz w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu.

Prawie dziewięć na dziesięć centrów nowoczesnych usług dla biznesu deklarowało w planach na ten rok wzrost zatrudnienia, przyznając jednocześnie, że duża część nowych miejsc pracy będzie przeznaczona dla doświadczonych pracowników - w tym głównie specjalistów od finansów i księgowości oraz IT.

Gdzie będą szukać tych doświadczonych kandydatów? Najczęściej u konkurencji- jak wskazuje opublikowana właśnie druga edycja raportu „Rotacja dobrowolna pracowników w Polsce"- wspólnego przedsięwzięcia firmy rekrutacyjnej Antal oraz Asseco Business Solutions i Grupy Nowy Styl. Raport jest wynikiem badania prawie 380 firm zatrudniających łącznie prawie 200 tys. osób, wśród których najwięcej problemów z rotacją kadr mają te z branży usług dla biznesu, konsultingu i kancelarie prawne.

W firmach doradczych i w kancelariach prawnych odeszło w minionym roku – z własnej inicjatywy- 21 proc. pracowników - ale jak zwracają uwagę eksperci Antal, dotyczy to głównie młodych ludzi z krótkim stażem na rynku pracy, którzy dopiero sprawdzają pracodawców.

10 ofert rocznie

Inaczej jest w centrach usług, gdzie rosnące w dwucyfrowym tempie zatrudnienie zwiększa konkurencję o pracowników. Tam skala dobrowolnych odejść wzrosła w zeszłym roku do 20 proc., czyli dwukrotnie w porównaniu z 2016 r., co ma głównie związek z rosnącym zatrudnieniem. Wprawdzie tempo tego wzrostu ostatnio słabnie, ale i tak- według danych branżowej organizacji ABSL - w nowoczesnych usługach dla biznesu przybyło w zeszłym roku 28 tys. pracowników. Z badań Antal wynika zaś, że specjaliści w centrach usług dostają średnio po 10 ofert pracy rocznie. Ci najlepsi kilka razy więcej...

W czołówce branż dotkniętych wysoką rotacją pracowników jest także szybko rosnąca w Polsce branża TSL, czyli logistyka (17 proc.) oraz IT (16 proc.), gdzie wprawdzie liczba kandydatów do pracy rośnie, ale o tych dobrych i doświadczonych konkurencja jest coraz ostrzejsza.

- W przypadku IT rywalizacja o pracowników nie ogranicza się do bezpośredniej konkurencji w jednym obszarze rynku, a dotyczy wielu branż, które podbierają sobie najlepszych specjalistów- ocenia Renata Łukasik, dyrektor w Asseco Business Solutions.

Zdaniem Agnieszki Wójcik, menedżera ds. badań rynku w Antal, z kolei w logistyce rotacja dotyczy szczególnie pracowników niższego szczebla, w przypadku, których oferta nawet niewielkiego wzrostu wynagrodzenia czy bardziej atrakcyjnych warunków pracy wpływa na zmianę pracodawcy. Jak jednak twierdzą uczestnicy badania, największym zagrożeniem dla prawie połowy z nich jest utrata pracowników o wysokich kwalifikacjach. Co trzeci narzeka też na szybką fluktuację pracowników - czyli odejścia tych, którzy niedawno zatrudnili się w firmie.

Stracone 100 tys. zł

- Koszt odejścia szeregowego pracownika po 3 miesiącach może wynieść nawet 100 tys. zł. To nie tylko cena rekrutacji i wdrażania nowej osoby, ale często wstrzymania lub wydłużenia projektów na czas znalezienia zastępstwa- wylicza Artur Skiba, prezes Antal.

Według niego, firmy nie powinny się łudzić, że wskaźnik dobrowolnych odejść będzie malał – w najbliższym czasie możemy spodziewać się dalszych wzrostów, także wskutek zmian demograficznych(część specjalistów z pokolenia baby boomers będzie odchodziła teraz na emeryturę).

Z tego ryzyka zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej pracodawców- już prawie dwie trzecie firm deklaruje w badaniu, że zarządzanie odejściami stało się ważną częścią ich strategii. Sposobem na ograniczenie odejść są najczęściej podwyżki płac oraz monitorowanie satysfakcji i zaangażowania pracowników. Sebastain Sala, menedżer w Antal zwraca też uwagę na rolę szefów- jeśli polityka firmy nie zakłada windowania stawek wynagrodzenia podstawowego (czyli pensji) to sprawni szefowie wiedzą, jak zadbać o to, by ich zespół nadrabiał różnice rynkowe dzięki prowizjom lub premiom uznaniowym- o ile pozwala na to pozwala polityka firmy.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA