Jest szansa, że dochodzenie roszczeń nie będzie trwało tak długo. Od 1 czerwca br. obowiązują przepisy, które umożliwiają zawieranie ugód przez spółki Skarbu Państwa lub inne podmioty reprezentujące sektor finansów publicznych, np. Urząd Nadzoru Publicznego, GDDKiA. Spory będą mogły być szybciej rozstrzygane w sposób polubowny – w drodze negocjacji bądź mediacji.
Zielone światło
Takie możliwości stwarza ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności. Dotychczasowa praktyka rozwiązywania sporów powstałych na tle wykonywania umów zawartych ze spółkami Skarbu Państwa polegała na unikaniu przez te podmioty jakiegokolwiek „układania się" z drugą stroną sporu i to niezależnie od okoliczności faktycznych i prawnych. Takie zachowanie miało swoją genezę w obowiązujących przepisach, które nie pozwalały wprost na zawieranie ugód przez jednostki sektora finansów. Znane są długotrwałe postępowania w celu dochodzenia kwot nieistotnych w porównaniu z kosztami odzyskania należności. Procesy sądowe musiały być prowadzone z uwagi na wymóg posiadania wyroku przez podmioty z sektora finansów publicznych. Ewentualna przyszła kontrola NIK lub kontrola wewnętrzna skutecznie paraliżowały zawieranie ugód.
Decyzja po ocenie
Dwie zmienione ustawy mają bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia podmiotów prowadzących wymianę handlową lub usług z podmiotami z sektora finansów publicznych, w szczególności w odniesieniu do sporów powstałych na tle realizacji i wykonywania umów z nimi. Są to: ustawa o finansach publicznych oraz ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Znowelizowane przepisy zawarte w tych ustawach liberalizują zawieranie ugód w sporach z podmiotami z sektora finansów publicznych
Od 1 czerwca 2017 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które zezwalają na zawieranie ugód, rezygnację z części roszczenia i umarzanie części zobowiązań przez podmioty z sektora finansów publicznych. Jednostka sektora finansów publicznych może zawrzeć ugodę w sprawie spornej należności cywilnoprawnej, jeśli uzna, że skutki ugody dla tej jednostki lub odpowiednio Skarbu Państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego są korzystniejsze niż prawdopodobny wynik postępowania sądowego albo arbitrażowego.
Nowe przepisy będą miały niebagatelny wpływ na działalność przedsiębiorców, którzy zwykle są zainteresowani szybką możliwością otrzymania środków finansowych za wykonaną usługę, zrealizowany kontrakt czy zamówienie publiczne. Przedsiębiorcy nie są zainteresowani prowadzeniem długotrwałych sporów sądowych z często niepewnym orzeczeniem. Teraz będą mogli zaproponować negocjacje lub mediacje w spornych kwestiach bez ryzyka odrzucenia propozycji ze strony sektora finansów publicznych z uwagi na niepewność legislacyjną. Urzędnicy i reprezentanci spółek Skarbu Państwa będą mogli wreszcie zastosować kryteria celowości prowadzonego sporu pod względem czasowo-finansowo-ekonomicznym. Z takim właśnie podejściem identyfikuje się biznes.