Kolos badawczy za 200 milionów

Na rzekę Mersey w Anglio spłynął 129-metrowy kadłub statku RRS Sir David Attenborough (RRS - Royal Research Ship). Będzie to najnowocześniejsza arktyczna jednostka naukowo-badawcza w Wielkiej Brytanii.

Aktualizacja: 17.07.2018 14:39 Publikacja: 17.07.2018 14:34

Kolos badawczy za 200 milionów

Foto: Rodhullandemu [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons

Po wodowaniu kadłub przeholowano do basenu portowego stoczni Cammell Laird by kontynuować prace wyposażeniowe i wykończeniowe. Statek wejdzie do eksploatacji w 2019 roku. Poinformował o tym PortalMorski.pl.

Zamówiła go Natural Enviroment Research Council, natomiast eksploatować go będzie British Antarctic Survey. Jednostka ta umożliwi bezpieczne badania naukowe w bardzo trudnych warunkach przez kilka miesięcy.

Oprócz laboratoriów z nowoczesnym wyposażeniem, statek ten zostanie wyposażony w lądowisko dla dwóch małych helikopterów. Koszt budowy wyniesie niemal 200 milionów  funtów.

W marcu 2016 roku ogłoszono plebiscyt na nazwę jednostki Prowadziły takie "imiona", jak np.: Bloody Cold Here, What Iceberg, Captain Haddock, Big Shipinnit, Science!!! oraz Big Metal Floaty Thingy-thing. Największym zainteresowaniem cieszyła się jednak nazwa RRS Boaty McBoatFace, która utrzymywała się na czele sondażu internetowego z ilością ponad 124 tys. głosów.

Kilka miesięcy później postanowiono jednak, że statek będzie nosił imię znanego ze swoich programów przyrodniczych BBC sir Davida Attenborough, na którego głosowało 11 tys. osób. Nazwę RRS Boaty McBoatFace otrzyma zdalnie kierowany pojazd podwodny (ROV - Remotely Operated Vehicle), w który zostanie zaopatrzony statek badawczy.

RRS Sir David Attenborough jest częścią rządowego programu inwestycyjnego, którego celem jest utrzymanie Wielkiej Brytanii wśród światowych liderów w dziedzinie badań na Antarktydzie i w Arktyce. Zaangażowanie w ten projekt stanowi największą inwestycję rządu brytyjskiego w dziedzinie nauk polarnych od lat 80-tych.

Po wodowaniu kadłub przeholowano do basenu portowego stoczni Cammell Laird by kontynuować prace wyposażeniowe i wykończeniowe. Statek wejdzie do eksploatacji w 2019 roku. Poinformował o tym PortalMorski.pl.

Zamówiła go Natural Enviroment Research Council, natomiast eksploatować go będzie British Antarctic Survey. Jednostka ta umożliwi bezpieczne badania naukowe w bardzo trudnych warunkach przez kilka miesięcy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii