Egipt: Odkryto szkielet czworonożnego wieloryba

Naukowcy w Egipcie zidentyfikowali nowy gatunek czworonożnego wieloryba, który żył około 43 miliony lat temu.

Aktualizacja: 27.08.2021 13:56 Publikacja: 27.08.2021 13:16

Egipt: Odkryto szkielet czworonożnego wieloryba

Foto: Youtube

Skamielinę odkryto na Pustyni Zachodniej w oazie Fajum. Miliony lat temu obszar ten był morzem i stanowi bogate źródło skamielin.

Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwerystetu Mansoura opublikowanych w środę przez "Proceedings of the Royal Society B", czworonożny wieloryb ważył około 600 kg i miał trzy metry długości i mocne szczęki do chwytania zdobyczy.

Nowy gatunek nazwano Phiomicetus anubis - od kształtu czaszki zwierzęcia, przypominającej głowę boga Anubisa, w kształcie głowy szakala.

Chociaż nie jest to pierwszy przypadek odkrycia skamieniałości wieloryba z nogami, uważa się, że Phiomicetus anubis jest najwcześniejszym typem wieloryba półwodnego odkrytym w Afryce.

Uważa się, że pierwsze wieloryby wyewoluowały w Azji Południowej około 50 milionów lat temu. W 2011 roku zespół paleontologów z Peru odkrył skamieniałość wieloryba sprzed 43 milionów lat z czterema nogami, płetwiastymi stopami i kopytami.