Pierwsze żaglowce zbudowane w Stoczni Gdańskiej według projektów Zygmunta Chorenia to barkentyna Pogoria w 1980 roku i fregata Dar Młodzieży w 1982 roku. Jego następnymi żaglowcami są: barkentyna ORP Iskra dla Polskiej Marynarki Wojennej barkentyna Kaliakra dla Bułgarii, oraz statek badawczy Oceania zbudowany dla Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
W Stoczni Gdańskiej w latach 1987-1991 zbudowano dla ZSRR pięć trzymasztowych fregat wzorowanych na Darze Młodzieży, są to statki Drużba, Mir, Chersonez, Pałłada, Nadieżda.
Czytaj także: Wyprawy Pawła Edmunda Strzeleckiego
Budowa statków żaglowych stała się jedną ze specjalności Stoczni Gdańskiej - w ciągu kilkunastu lat powstało w niej 11 żaglowców, co było osiągnięciem w skali światowej. W innych stoczniach krajowych i zagranicznych, w ciągu ostatnich 30 lat na podstawie projektów Zygmunta Chorenia zbudowano następujące żaglowce, albo przebudowano statki innych typów na żaglowe: bark Aleksander von Humboldt , bryg Fryderyk Chopin, barkentyna Estelle, fregata Royal Clipper, szkuner gaflowy Mephisto, barkentyna Running On Waves, bark Le Quy Don, fregata El-Mellah, bark Flying Clipper. W firmie „Choreń Design and Consulting” w ostatnich latach powstały projekty kilkunastu nowoczesnych statków różnych typów (głównie wielozadaniowych) dla armatorów z Holandii, Niemiec, Malty, Cypru, Liberii, Kuwejtu i innych krajów.
Zygmunt Choreń urodził się w 1941 roku w Brzozowym Kącie na Podlasiu. W 1958 roku przyjechał na pierwszy pobyt nad polskim morzem dzięki wygranej w konkursie zorganizowanym przez miesięcznik „Morze” i wziął udział w rejsie po Bałtyku na szkunerze Janek Krasicki. Ukończył studia na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej, studiował także w Instytucie Okrętowym w Leningradzie w ZSRR. Przez kilka lat pracował w Katedrze Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej. W 1968 r. rozpoczął pracę w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej. W 1992 roku Zygmunt Choreń założył w Gdańsku własne biuro projektowe „Choreń Design and Consulting”, którym kieruje do dzisiaj.