#RZECZoBIZNESIE: Piotr Sarnecki: Tanie opony to fałszywa oszczędność

Opony w firmie transportowej to 3-5 proc. kosztów, ale wpływają na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 30.01.2018 14:40 Publikacja: 30.01.2018 13:56

#RZECZoBIZNESIE: Piotr Sarnecki: Tanie opony to fałszywa oszczędność

Foto: tv.rp.pl

Rynek opon dla ciężarówek to niecałe 10 proc. rynku osobowego. - W Polsce sprzedaje się ok. 1 mln opon ciężarowych. Z tego 700 tys. to są opony markowe dobrej jakości, reszta to najtańsze opony - mówił Sarnecki.

Od 3 lat widać stały spadek sprzedaży, ok. 0,5 proc. rocznie.

? Natomiast rośnie sprzedaż opon najgorszej jakości, co jest trudne do zrozumienia – stwierdził gość. Podkreślił, że najlepsze firmy, które mają międzynarodowe kontrakty i tabor po kilkaset zestawów, umieją liczyć i wiedzą, że kupno markowych opon to dobra inwestycja.

- Mniejsze firmy, których jest zarejestrowanych 100 tys., szukają oszczędności. To się mści, bo w kolejnych kwartałach trzeba ponawiać zakupy – tłumaczył.

Gość wyjaśnił, że opona markowa jest droższa w zakupie, ale pozwala oszczędzać paliwo i ma kilkukrotnie wydłużony przebieg. - W przeciągu 3-4 lat eksploatacji kupimy 4 tanie opony, zamiast 1, którą będzie można regenerować i w ciągu tych 4 lat zapłacimy mniej – wyliczył.

Przebieg jednej opony to 200-240 tys. km. - W oponach dla ciężarówek ważna jest wytrzymałość. Szkielet w nich zbudowany jest z drutu stalowego. Taka opona waży od 80 do 100 kg - tłumaczył Sarnecki.

Zaznaczył, że w oponach chodzi o wykorzystywane surowce i technologię produkcji. - Z marnych surowców przy zastosowaniu najtańszych technologii nie da się uzyskać wysokojakościowego produktu. Opona oponie jest nierówna i widać to w transportowym biznesie – mówił.

Wyliczył, że opony w firmie transportowej to 3-5 proc. kosztów, ale wpływają na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych. - Nie ma tu miejsca na fałszywą oszczędność - stwierdził Sarnecki.

W Polsce produkuje się rocznie 37 mln sztuk opon. Z tego 4 mln do samochodów ciężarowych. - Mniej więcej 66 proc. opon wyprodukowanych w Polsce idzie na eksport, na wszystkie kontynenty zamieszkałe przez ludzi – podał gość.

Rynek opon dla ciężarówek to niecałe 10 proc. rynku osobowego. - W Polsce sprzedaje się ok. 1 mln opon ciężarowych. Z tego 700 tys. to są opony markowe dobrej jakości, reszta to najtańsze opony - mówił Sarnecki.

Od 3 lat widać stały spadek sprzedaży, ok. 0,5 proc. rocznie.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje