Reklama
Rozwiń

Poprawa była krótka: rynek aut pod kreską

Przyszły rok przyniesie producentom samochodów kolejny wzrost kosztów, a klientom salonów – najprawdopodobniej podwyżki cen.

Aktualizacja: 19.11.2020 05:04 Publikacja: 18.11.2020 21:00

Poprawa była krótka: rynek aut pod kreską

Foto: Adobe Stock

Jeszcze we wrześniu wydawało się, że osłabiony pandemią rynek nowych samochodów zacznie powoli odżywać. Nadzieje rozwiał jednak październik: jak podała wczoraj organizacja europejskich producentów ACERA, sprzedaż w UE zmalała w ubiegłym miesiącu do 953,6 tys., tj. o 7,8 proc. w porównaniu z październikiem ub. roku. Znacznie mocniej spadła sprzedaż samochodów osobowych w Polsce – o 14,6 proc., do niewiele ponad 40 tys. aut.

Na razie prognozy są kiepskie zarówno dla producentów, jak i dystrybutorów oraz samych klientów. Łączna sprzedaż na rynkach UE od początku 2020 r. skurczyła się w ujęciu rocznym o 26,8 proc., co daje blisko 3 mln sprzedanych aut mniej. W Polsce spadek za dziesięć miesięcy był procentowo taki jak średnia unijna, co przekłada się na ok. 122,5 tys. aut. Dalsze spadki popytu w Europie hamowałyby nie tylko produkcję przemysłu motoryzacyjnego. Również branż działających na jego potrzeby, np. zatrudniającego w Polsce 11 tys. osób sektora oponiarskiego, który w ub. roku miał 12 mld zł przychodów. Tymczasem według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) po trzech kwartałach 2020 r. producenci oraz importerzy opon w Polsce odnotowali blisko 20-proc. spadki. – Rok 2020 będzie bardzo trudny – ostrzega Andrzej Włodarczyk, prezes PZPO.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI