Nowa strategia i nowi partnerzy Renaulta

Renault przedstawi za kilka miesięcy nową strategię, aby skorygować luki w obecnej, które zaciążyły na obrotach w III kwartale i zmusiły do obniżenia rocznych założeń

Publikacja: 26.10.2019 12:14

Nowa strategia i nowi partnerzy Renaulta

Foto: Bloomberg

Francuska grupa szukająca nowych partnerów przemysłowych, aby zrównoważyć spadek sprzedaży u Nissana i Daimlera przystąpiła do całkowitej zmiany ambitnego planu „Drive the future" uruchomionego pod koniec 2017 r. przez Carlosa Ghosna, w czasie, gdy Renault osiągał rekordowe wyniki w sojuszu z Nissanem i Mitsubishi. Dwa lat później okazało się, że tamta strategia poniosła fiasko.

Nissan osłabiony polityką dużych rabatów w Stanach, aby zwiększać tam sprzedaż obniżył na początku roku prognozę rocznych wyników, teraz zamierza sprzedać dwie fabryki w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Renault zrobił to samo tydzień temu na skutek pogorszenia się sytuacji na jego rynkach i zmniejszenia sprzedaży przez partnerów — stwierdził Reuter.

- Za wcześnie jeszcze mówić o ścieżkach, nad którymi pracujemy, trzeba je ustalić zanim będziemy mogli wszystko ogłosić. Wyobrażam sobie, że nastąpi to za kilka miesięcy — powiedziała analitykom p. o. dyrektora generalnego Clotilde Delbos.

Nowy plan postawi na ceny zamiast wielkości sprzedaży i na kontrolę kosztów w związku z większymi wydatkami z powodu zaostrzenia norm emisji spalin. W III kwartale ceny miały już znaczny dodatni wpływ 2,1 punktów procentowych na wielkość sprzedaży, a kolejne premiery szlagierów rynkowych: Clio piątej generacji nowych Zoé i Captur powinny w tym też pomóc.

„Czekamy na nową strategię Renaulta, aby zrozumieć główne elementy tego planu. Renault i sojusz znajdują się w okresie przejściowym, a złożony charakter obecnej fazy sprawia, że trudno znaleźć dobry scenariusz inwestycyjny" — stwierdzili analitycy Citi w nocie.

Wzrost cen w III kwartale nie wystarczył do pokrycia spadku sprzedaży u partnerów o 5,5 pkt. procentowych. Sprzedaż zmalała, bo był mały popyt na SUVy Roque Nissana produkowane przez Renaulta w Korei z przeznaczeniem do Stanów i Nissana Micra produkowanego we Flins we Francji, a także na skutek mniejszej sprzedaży Smarta Daimlera produkowanego przez Renaulta w Słowenii. Spadek o jedną trzecią popytu na pojazdy użytkowe Renaulta, utrata rynku irańskiego od sierpnia 2018 i malejąca popularność diesli też wpłynęły na wynik kwartału. — Nie spodziewam się wzrostu sprzedaży u partnerów w najbliższej przyszłości — powiedziała C. Delbos.

Aby poprawić swą sytuację grupa rozmawia z innymi producentami proponując im usługi w zakresie furgonów, e-aut lub hybryd. — Rozmawiamy z wieloma innymi partnerami, aby znaleźć pomysły i wykorzystać moce — dodała. W sojuszu z Nissanem Francuzi szukają też nowych możliwości synergii w regionach i w obsadzie stanowisk.

Carlos Ghosn kontratakuje

Adwokaci Carlosa Ghosna wystąpili do sądu rejonowego w Tokio z wnioskiem o umorzenie postępowania wobec niego (czeka w Japonii na proces o malwersacje finansowe) i oskarżyli prokuratorów, urzędników z resortu gospodarki, handlu i przemysłu oraz członków kierownictwa Nissana o spisek, aby doprowadzić do jego usunięcia i uniemożliwienia wzmocnienia sojuszu z Renaultem. Adwokaci złożyli przed wstępną sesją sądu dwa dokumenty przedstawiające liczne i poważne uchybienia prokuratorów i dokładne fakty dowodzące niewinności ich klienta.

Zarzuty stawiane Ghsonowi „są owocem cichej zmowy prokuratorów, urzędników resortu i szefów Nissana, którzy utworzyli tajną grupę zadaniową mającą doprowadzić do sztucznego przypisywania Ghosnowi nagannych działań w celu usunięcia go z szefowania sojuszem, aby utrudnić doprowadzenie do wzmocnienia tego sojuszu. Aby realizować ten zamysł prokuratorzy przekazali całkowicie bezprawnie doradcom i pracownikom kadrowym Nissana swe uprawnienia śledcze" — cytuje Reuter dokument złożony w sądzie.

Francuska grupa szukająca nowych partnerów przemysłowych, aby zrównoważyć spadek sprzedaży u Nissana i Daimlera przystąpiła do całkowitej zmiany ambitnego planu „Drive the future" uruchomionego pod koniec 2017 r. przez Carlosa Ghosna, w czasie, gdy Renault osiągał rekordowe wyniki w sojuszu z Nissanem i Mitsubishi. Dwa lat później okazało się, że tamta strategia poniosła fiasko.

Nissan osłabiony polityką dużych rabatów w Stanach, aby zwiększać tam sprzedaż obniżył na początku roku prognozę rocznych wyników, teraz zamierza sprzedać dwie fabryki w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Renault zrobił to samo tydzień temu na skutek pogorszenia się sytuacji na jego rynkach i zmniejszenia sprzedaży przez partnerów — stwierdził Reuter.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce