Poduszki znów dały o sobie znać Toyocie i Hondzie

Toyota ogłosiła akcję przywoławczą dotyczącą łącznie 3,4 mln pojazdów na świecie w związku z wadliwie działającymi generatorami gazu poduszek powietrznych. Honda ogłosiła to samo wobec 2,7 mln swych starszych aut. Biuro prasowe Toyoty w Polsce wyjaśniło, że ten problem nie dotyczy samochodów sprzedanych w oficjalnej sieci TMP.

Publikacja: 23.01.2020 13:34

Poduszki znów dały o sobie znać Toyocie i Hondzie

Foto: Adobe Stock

Z informacji Toyoty wynika, że akcja dotyczy 2,9 mln pojazdów amerykańskich, modeli Corolla z lat 2011-19, Matrix z 2011-13, Avalon z 2012-18, Avalon Hybridz 2013-18. Podjęto ją po informacji o jednej kolizji ze skutkiem śmiertelnym — pisze Reuter.

Te pojazdy mogą mieć elektroniczny element kontroli, który nie ma odpowiedniej ochrony przed elektrycznymi zakłóceniami, do jakich może dojść podczas kolizji, co może z kolei doprowadzić do niepełnej aktywacji poduszki albo nie aktywowania jej wcale. Może też przeszkodzić funkcjonowaniu napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA podał w kwietniu o dwóch czołowych kolizjach, jednej zakończonej tragicznie, „dotyczących wyrobów Toyoty, w których jako prawdopodobna przyczynę podejrzewa się elektryczne przeciążenie" i brak aktywacji airbagów. W obu przypadkach były to auta Corolli.

NHTSA stwierdził, że badane poduszki zainstalowano w ponad 12 mln pojazdów sprzedanych w latach 2010-19 przez Toyotę, Fiata Chryslera, Hondę, Hyundaia, Kię i Mitsubishi. Element kontrolny był wyprodukowany przez TRW Automotive, należącą obecnie do ZF Friedrichshafen. Urząd uznał, że łącznie z tego powodu mogło zginąć 8 osób.

Toyota podała także o przywołaniu do stacji serwisowych 361 tys. starszych pojazdów na świecie, w tym 130 tys. w Stanach, z powodu wadliwego działania generatorów gazu. Wada dotyczy innego rodzaju generatora Takaty od tych, które doprowadziły do największej akcji przywoławczej ponad 42 mln pojazdów 19 producentów. Obecna akcja dotyczy RAV4 z lat 1998-2000, RAV4 EV z 1998-99, Celica z 1998-99 i Supra z 1997-98.

Honda poinformowała z kolei o objęciu akcją przywoławczą w Ameryce Płn. 2,7 mln starszych samochodów Honda i Acura z lat 1996-2003. Ta akcja dotyczy 2,4 mln aut w Stanach i 300 tys. w Kanadzie. Chodzi o generatory gazu nie mające azydku sodu w przednich poduszkach po stronie kierowcy. Poduszki aktywowały się wybuchowo w trzech przypadkach w warunkach szczególnie podwyższonej wilgotności.

„Wszelkie kontrole i wymiana części zaczną się za około roku, bo nie są jeszcze dostępne elementy od nowych dostawców" — wyjaśniła firma i wyraziła ubolewanie z powodu niewygody i nerwów, jakie ta sytuacja może wywoływać u klientów. Firma jest zdania, że ryzyko niewłaściwej aktywacji poduszki jest obecnie bardzo małe, ale nie może zagwarantować prawidłowego działania tej części poduszki.

Z informacji Toyoty wynika, że akcja dotyczy 2,9 mln pojazdów amerykańskich, modeli Corolla z lat 2011-19, Matrix z 2011-13, Avalon z 2012-18, Avalon Hybridz 2013-18. Podjęto ją po informacji o jednej kolizji ze skutkiem śmiertelnym — pisze Reuter.

Te pojazdy mogą mieć elektroniczny element kontroli, który nie ma odpowiedniej ochrony przed elektrycznymi zakłóceniami, do jakich może dojść podczas kolizji, co może z kolei doprowadzić do niepełnej aktywacji poduszki albo nie aktywowania jej wcale. Może też przeszkodzić funkcjonowaniu napinaczy pasów bezpieczeństwa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły