fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Mieszkaniowe

Pośrednik musi być nowoczesny

Fotorzepa
Sprzedaż i wynajem mieszkań wspomaga sztuczna inteligencja. Czy zaawansowane algorytmy zmiotą z rynku agentów?

Czy w erze nowoczesnych technologii i rosnącej roli sztucznej inteligencji, także na rynku nieruchomości, pośrednicy są jeszcze potrzebni?

Marian Bruliński, wiceprezes platformy obido.pl:

Proces zakupu mieszkań coraz bardziej przenosi się do internetu. Z roku na rok maleć będzie rola tradycyjnych pośredników. Nie oznacza to jednak, że nagle 25 tys. osób (tyle jest w Polsce licencjonowanych agentów) straci pracę. Bardzo wielu klientów potrzebuje kontaktu z człowiekiem, gdyż nawet najlepsze systemy nie są w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Stąd unikatowy model obido, w którym systemowe algorytmy wspierane są przez profesjonalnych konsultantów sprawdza się tak dobrze. W ciągu trzech lat liczba użytkowników obido z kilkuset wzrosła do ponad 70 tys., a algorytmy dopasowały do preferencji klientów już ponad 3,5 mln mieszkań.

Obido przez ostatnie pół roku testowało wspólnie z firmą IKEA nowe rozwiązania pomagające kupić i wyposażyć mieszkanie.

Natalia Świrska, współtwórczyni polskiego startupu Ada:

Nowoczesne technologie mogą wykonywać zautomatyzowane prace, ale nie zastąpią człowieka, bo nie żyjemy w idealnej, utopijnej rzeczywistości.  Pośrednicy są potrzebni, jako specjaliści w swojej dziedzinie. Muszą sprawdzić nieruchomość pod kątem prawnym, zajrzeć do ksiąg wieczystych. Nowoczesny pośrednik będzie korzystał z technologii, która usprawni jego pracę, a dzięki temu będzie mógł skupić się na najtrudniejszych wyzwaniach.

Mateusz Romanowski, założyciel i szef SonarHome.pl:

Pośrednicy na rynku nieruchomości są i będą potrzebni. Nowe technologie, na przykład sztuczna inteligencja, nie tylko nie wyeliminują ich z rynku, lecz wspomogą ich pracę. Pośrednicy, którzy potrafią wykorzystać technologie, będą w stanie polepszyć jakość swoich usług, lepiej badać potrzeby klientów i dostarczać im najbardziej dopasowane oferty.

Rola pośrednika będzie też coraz bardziej ekspercka: wzrośnie znaczenie ich wiedzy i doświadczenia, dzięki którym przeprowadzą klientów przez gąszcz przepisów i procedur związanych ze sprzedażą, zakupem czy najmem nieruchomości. Zakup i sprzedaż nieruchomości to bardzo emocjonalna decyzja. Algorytmy są bardzo pomocne, ale nic nie zastąpi żywego człowieka, który służy wsparciem na każdym kroku w jednym z najważniejszych momentów życia.

Sławomir Gąsiorowski, prezes portalu Domiporta.pl:

Pośrednik jest potrzebny, ale nowoczesny, powszechnie korzystający z technologii, skupiający się w swojej pracy na jakości obsługi, zapewnieniu bezpieczeństwa stronom transakcji, a nie na pogoni za klientem.

Dziś 70 proc. czasu pracy pośrednika zajmuje pozyskiwanie klienta. To znacznie lepiej i bardziej efektywnie mogą robić technologie (np. Facebook). Z badania przeprowadzanego przez Domiportę wynika, że 65 proc. pośredników nie wykorzystuje aktywnie mediów społecznościowych w swojej pracy, przez co umyka im np. 20 mln użytkowników Facebooka w Polsce.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA