fbTrack

Medycyna i zdrowie

Naukowcy odkryli białko, które pobudza rozwój raka płuc i czerniaka

AFP
Naukowcy z Dalekowschodniego Uniwersytetu we Władywostoku, Uniwersytetu Genewskiego i Uniwersytetu Fuzhou odkryli białko, które bierze udział w rozwoju raka płuc i czerniaka.

Dokonane odkrycie otwiera nowe możliwości skutecznego leczenia tych dwóch rodzajów raka za pomocą terapii kierunkowej - powiedzieli agencji TASS naukowcy z Władywostoku.

Stwierdzono, że białko WDR74 odgrywa ważną rolę w rozwoju guza i przerzutów czerniaka i raka płuca. Gdy naukowcy sztucznie zwiększyli ilość tego białka w komórkach nowotworowych, zaobserwowali zwiększoną aktywność komórek. Kiedy jednak ilość białka została zmniejszona, komórki straciły zdolność do wytwarzania przerzutów i stały się podatne na chemioterapię

W większości przypadków nowotworów pacjenci umierają nie z powodu głównego guza, ale z powodu przerzutów, które mają wpływ na kluczowe organy.

Pojawiają się one na pewnym etapie rozwoju nowotworu, kiedy komórki dostają się do krwiobiegu. Nazywane są one krążącymi komórkami nowotworowymi. Wywołują przerzuty, czyli guzy wtórne, które pojawiają się w przypadkowych częściach ciała. Tylko niewielka ilość krążących komórek nowotworowych - jedna dziesiąta lub nawet jedna setna - może tworzyć przerzuty.

Źródło: TASS