Youtube i Facebook królami streamingu na smartfonach

Znamy pierwsze wyniki badania Nielsen Media Polska pokazującego, jak telewizja klasyczna traci uwagę widza.

Publikacja: 29.09.2020 20:59

Youtube i Facebook królami streamingu na smartfonach

Foto: Adobe Stock

Średnio około pół godziny dziennie Polak poświęca na oglądanie strumienia wideo z internetu na urządzeniach mobilnych: laptopie, tablecie i smartfonie – wynika z danych z jednoźródłowego panelu pomiaru telewizji linearnej i streamingu wideo firmy badawczej Nielsen Media Polska.

„Rzeczpospolita" uzyskała jako pierwsza wgląd w informacje, których dostarcza nowe badanie, a które mogą być cenne dla reklamodawców i producentów wideo.

Jednak do pełnego obrazu widza w internecie brakuje nadal danych o tym, ile czasu spędzamy, strumieniując treści i oglądając je na ekranie telewizora (smart TV). Nielsen obiecuje, że i takie dane się pojawią.

– Finalnie będziemy monitorować wszystkie treści wideo, pojawiające się na dowolnym ekranie i oglądane w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie. Dane te pokazują, że eksplozja treści wideo obserwowana na świecie stała się faktem również w Polsce. Każdego dnia co trzeci Polak ogląda treści wideo na urządzeniach cyfrowych, co przekłada się na prawie pół godziny dziennie spędzane na małym ekranie na streamingu treści wideo. Jednak duży ekran telewizora wciąż jest preferowany przez wszystkie grupy wiekowe – komentuje Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media w Polsce.

Dane już dostępne wskazują, że w sumie na oglądanie ujęć na czterech różnych ekranach poświęcamy około 4,5 godziny dziennie. W najszerszej grupie (4+) najwięcej czasu (89 proc.) widzowie poświęcają na oglądanie treści na ekranie telewizora. Urządzeniem wykorzystywanym w drugiej kolejności jest smartfon, któremu jako widz poświęcamy 6 proc. czasu. Trzecia lokata z 4 proc. należy do komputera (laptopa lub peceta). Najmniejsze znaczenie ma tablet (1 proc.).

W grupie komercyjnej (16–49-latkowie) rozkład jest nieco inny. Telewizja zajmuje takim osobom tylko 82 proc. czasu, który przeznaczają na oglądanie filmów, seriali i programów wideo innego typu. Tu znaczenie smartfonu i komputera rośnie do odpowiednio 10 i 7 proc. Jeszcze większe jest ono dla tzw. pokolenia Z, czyli osób w wieku 13–24 lata. Badanie pokazuje, że spędza ono przed telewizorem 55 proc. czasu przeznaczonego na konsumpcję wideo.

Pierwsze miejsce wśród platform streamingowych oglądanych na urządzeniach cyfrowych zajmuje Youtube (36,4 proc.). Potem są media społecznościowe: Facebook z Instagramem (16,6 proc.) oraz TikTok (4,8 proc.). Mało brakuje do podium Netfliksowi (4,5 proc.) oraz CDA (3,4 proc.). Typowe platformy wideo z dłuższymi formami, jak filmy, to nadal domena dużego ekranu.

Średnio około pół godziny dziennie Polak poświęca na oglądanie strumienia wideo z internetu na urządzeniach mobilnych: laptopie, tablecie i smartfonie – wynika z danych z jednoźródłowego panelu pomiaru telewizji linearnej i streamingu wideo firmy badawczej Nielsen Media Polska.

„Rzeczpospolita" uzyskała jako pierwsza wgląd w informacje, których dostarcza nowe badanie, a które mogą być cenne dla reklamodawców i producentów wideo.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji