Do powołania nowej spółki, która sprzedawałaby reklamy największym reklamodawcom na w 30 najwiekszych miastach USA przymierzają się według doniesień amerykańskich mediów tacy giganci, jak Gannett (wydawca największego amerykańskiego dziennika „USA Today" i całego wachlarza tytułów lokalnych), Advance Publications (lokalne tytuły prasowe, magazyny life stylowe oraz biznesowe), Hearst Corp. (m.i. „Esquire", „Elle" i „Harper's Bazaar") McClatchy Newspapers (gazety lokalne) i Tribune Co. (m.in. „Los Angeles Time", „Chicago Tribune" i „Baltimore Sun"). Informację podał portal MarketWatch, ale wydawcy nie chcą jej na razie komentować. Według informacji MarketWatch rozmowy są na razie na wstępnym etapie. Zaletą powołania nowej wspólnej firmy miałoby być przede wszystkim obniżenie zatrudnienia – obecnie o reklamy rywalizuje na rynku nawet 200 specjalistów z wymienionych pięciu firm. Gdyby powstała wspólna firma reklamowa reprezentująca wszystkie te tytuły na szczeblu krajowym, zatrudniałaby nie więcej niż 50 osób – podaje amerykański portal, przypominając, że w USA powstały już wcześniej inne wpólne reklamowe inicjatywy łączące wydawców ponad podziałami. Są to MediaWorks Publisher Consortium i Newspaper National Network.

Amerykańscy wydawcy gazet łączą siły, bo ich łączne wpływy ze sprzedaży i reklam w papierowych i cyfrowych wydaniach w ciągu najbliższych lat będą się kurczyć. Między tym i 2019 rokiem zmniejszą się z 31,6 mld dol. do niecałych 28 mld dol.

Nie inaczej będzie na innym dużym anglojęzycznym prasowym rynku, jakim jest Wielka Brytania. Tam przychody wydawców gazet spadną miedzy tym i 2019 rokiem o 6,3 proc. do 6,2 mld dol.

Brytyjscy wydawcy postanowili jednak przeciwdziałać spadkom wpływów w zupełnie inny sposób. Sześciu największych z nich z początkiem września ruszyło w swoich tytułach z wartą 3 mln funtów kampanią reklamową przypominającą o zaletach prasy. Przez osiem tygodni reklamy będą zamieszczane w gazetach News UK (spółka Ruperta Murdocha wydająca „The Sun", „The Times" i „The Sunday Times"), w „The Independent", „ Guardianie" i w The Observer" Jewgienija Lebiediewa, tytułach The Mail Group (m.in. „Metro", „The Daily Telegraph") oraz Trinity Mirror (m.in. „Daily Mirror", „Sunday Mirror").