Nadzieja w punkach i III wojnie światowej

Ten rok jest dla naszej branży gier trudny. Studia szykują już jednak obiecujące tytuły na kolejne lata.

Aktualizacja: 08.09.2017 09:23 Publikacja: 07.09.2017 20:19

Nadzieja w punkach i III wojnie światowej

Foto: materiały prasowe

Polski rynek gier komputerowych szybko rośnie, a jego wartość zbliża się do 2 mld zł. Jeszcze do niedawna wydawało się, że praktycznie każda nowa gra będzie rynkowym sukcesem. Ostatnie miesiące zweryfikowały tę hipotezę, a najboleśniej przekonał się o tym CI Games po premierze trzeciej części „Snipera". Natomiast na razie nie zawodzi CD Projekt. Nadal odcina kupony od serii o Wiedźminie. Ponadto zaskakująco dobrze radzi sobie gra karciana „Gwint", która jest dopiero w fazie testów, a już mocno wspiera wyniki grupy. Te za I półrocze 2017 r. okazały się miłym zaskoczeniem. W efekcie kurs akcji CD Projektu na giełdzie mocno wzrósł, windując wycenę całej spółki do ponad 8,4 mld zł.

Premier nie zabraknie

– Zbliża się dziesiąta rocznica wydania pierwszej gry z serii o Wiedźminie. Trylogia jest zakończona. Obecnie fundamentem naszych wyników jest „Wiedźmin 3", który się nie starzeje. A koncentrujemy się teraz na „Gwincie" – mówi prezes Adam Kiciński. Pod koniec maja wiedźmińska gra karciana została udostępniona w ramach tzw. publicznych beta testów, co przełożyło się na skokowy wzrost przychodów generowanych w ramach projektu. Z kolei kilka dni temu ruszyła wersja beta w Chinach. – Idzie zgodnie z planem, wszystko działa – mówi Kiciński. To właśnie z „Gwintem" studio ma zamiar realizować ogłoszoną niedawno e-sportową strategię. Natomiast branża zastanawia się, jak przebiegają prace nad „Cyberpunkiem", czyli grą, której potencjał podobno jest wyższy niż serii o Wiedźminie. Pracuje nad nią aż 300 osób. Analitycy zakładają, że do premiery dojdzie nie wcześniej niż w 2019 r.

A co czeka branżę w przyszłym roku? Na rynek powinna trafić m.in. „Agony" PlayWaya. Z kolei jeszcze na 2017 r. zaplanowano premierę „Frostpunka" w wersji na PC autorstwa 11 bit studios.

– W przyszłym roku można oczekiwać jego wydania na kolejne platformy sprzętowe. W 2018 r. nie planujemy żadnej własnej gry, ale za to premiery z naszego wydawnictwa – informuje Dariusz Wolak, odpowiadający za relacje inwestorskie w 11 bit studios. W 2018 r. na rynek powinien trafić m.in. tytuł „Children of Morta". – Po raz pierwszy pokazaliśmy go na ostatnim Gamescomie (targi w Kolonii, które odbyły się pod koniec sierpnia – red.) i zebrał ciepłe recenzje – podkreśla Wolak. Z kolei na 2019 r. zaplanowano produkcję nazwaną roboczo „Projekt 8", nad którą pracuje drugi zespół deweloperski. Ma to być projekt co najmniej porównywalny wielkością z „Frostpunkiem".

Z kolei Techland pracuje nad dwoma dużymi tytułami, których łączny budżet opiewa na 300 mln zł. Praca wre również w bydgoskim Vivid Games, które zapowiedziało, że na koniec przyszłego roku chce mieć w swoim portfolio dziesięć gier.

Branżowe trendy

Rynek gier nie jest homogeniczny i każdy z segmentów ma inny potencjał. Najszybciej rozwijają się gry na urządzenia mobilne, ale Polska na tle innych krajów w tym segmencie prezentuje się stosunkowo słabo. Gros firm próbuje zmienić swój model biznesowy i położyć większy nacisk na segment free-2-play, czyli gier darmowych z mikropłatnościami, ale panująca na tym rynku potężna globalna konkurencja nie ułatwia im zadania.

Ciekawym biznesem są gry wykorzystujące elementy rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. W tym kierunku idą takie firmy, jak The Farm 51 czy Varsav VR. Udział segmentu VR w całym rynku gier na razie jest niewielki, ale prognozuje się, że do 2021 r. wzrośnie do 20 proc. Jednocześnie studia dywersyfikują swoje portfele, żeby nie stawiać wszystkiego na jedną kartę. I tak np. w The Farm 51 trwają prace nad grą o trzeciej wojnie światowej. Powstaje we współpracy z wojskiem, przedstawicielami sił specjalnych i branżą zbrojeniową. Umożliwi wcielenia się w żołnierzy z całego świata.

Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi