Całorocznie firmy wydadzą w tym roku na reklamę maksymalnie o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
- Historycznie wzrost PKB powyżej 3 proc. powinien utrzymywać wielkość rynku reklamy na stabilnym poziomie, a w 2015 prognozowany wzrost ma wynieść 3,3 proc. - 3,4 proc. W związku z tym pozostawiamy na dotychczasowym poziomie prognozy wzrostu rynku reklamy w 2015 roku w przedziale 2,7 proc. – 3,3 proc. – komentuje Piotr Piętka, prezes Starcom Mediavest Group.
Jak dodaje, gospodarkę napędzają wprawdzie m.in. inwestycje publiczne przed wyborami i poprawa bilansu handlowego, ale ożywienie w strefie euro może się okazać nietrwałe w związku z sytuacją Grecji, co – wraz z sytuacją na rynkach amerykańskim i chińskim, może destabilizować także naszą gospodarkę.
W I półroczu firmy wydały na reklamę w Polsce 3,73 mld zł, najwięcej na promocję w telewizji – 1,98 mld zł (to o 3,3 proc. więcej niż przed rokiem), a najszybciej wzrosły wydatki na promocję w Internecie: o 9,2 proc. do 859,8 mln zł. Szybko rosły też wydatki na reklamę radiową: o 7,7 proc. do 301,4 mln zł, a o 2,8 proc. (do 41,8 mln zł) zwiększyły się nakłady na reklamę w kinach. Pozostałe media odnotowały spadki wpływów z reklam. W reklamie zewnętrznej wpływy były niższe o 1,3 proc. (i wynosiły 210,9 mln zł), w czasopismach: o 13,4 proc. (sięgały 198,4 mln zł), a w gazetach: o 13,9 proc. (spadły do 138,1 mln zł).
Swoje szacunki rynku reklamy podała też dziś giełdowa Agora. Według niej wydatki na reklamę w Polsce wyniosły w I półroczu 3,8 mld zł i były wyższe rok do roku o 3,5 proc. Najszybciej rosły wpływy radia – o 11 proc .i Internetu - o 9 proc., kolejne były telewizja: wzrost o 3,5 proc. i kino (wzrost o 3 proc.). Przychody reklamowe gazet spadły 10,5 proc., a czasopism – o 9,5 proc. W samym drugim kwartale cały rynek reklamy wzrósł według Agory o 2,5 proc. i był wart 2,1 mld zł.