Rynek reklamy wzrośnie nawet o 3,3 proc.

Dom mediowy Starlink podtrzymał prognozy dla reklamy w tym roku, podając, że po I półroczu wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 3,73 mld zł i były wyższe o 2,8 proc.niż rok wcześniej.

Publikacja: 14.08.2015 13:22

Całorocznie firmy wydadzą w tym roku na reklamę maksymalnie o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Historycznie wzrost PKB powyżej 3 proc. powinien utrzymywać wielkość rynku reklamy na stabilnym poziomie, a w 2015 prognozowany wzrost ma wynieść 3,3 proc. - 3,4 proc. W związku z tym pozostawiamy na dotychczasowym poziomie prognozy wzrostu rynku reklamy w 2015 roku w przedziale 2,7 proc. – 3,3 proc. – komentuje Piotr Piętka, prezes Starcom Mediavest Group.

Jak dodaje, gospodarkę napędzają wprawdzie m.in. inwestycje publiczne przed wyborami i poprawa bilansu handlowego, ale ożywienie w strefie euro może się okazać nietrwałe w związku z sytuacją Grecji, co – wraz z sytuacją na rynkach amerykańskim i chińskim, może destabilizować także naszą gospodarkę.

W I półroczu firmy wydały na reklamę w Polsce 3,73 mld zł, najwięcej na promocję w telewizji – 1,98 mld zł (to o 3,3 proc. więcej niż przed rokiem), a najszybciej wzrosły wydatki na promocję w Internecie: o 9,2 proc. do 859,8 mln zł. Szybko rosły też wydatki na reklamę radiową: o 7,7 proc. do 301,4 mln zł, a o 2,8 proc. (do 41,8 mln zł) zwiększyły się nakłady na reklamę w kinach. Pozostałe media odnotowały spadki wpływów z reklam. W reklamie zewnętrznej wpływy były niższe o 1,3 proc. (i wynosiły 210,9 mln zł), w czasopismach: o 13,4 proc. (sięgały 198,4 mln zł), a w gazetach: o 13,9 proc. (spadły do 138,1 mln zł).

Swoje szacunki rynku reklamy podała też dziś giełdowa Agora. Według niej wydatki na reklamę w Polsce wyniosły w I półroczu 3,8 mld zł i były wyższe rok do roku o 3,5 proc. Najszybciej rosły wpływy radia – o 11 proc .i Internetu - o 9 proc., kolejne były telewizja: wzrost o 3,5 proc. i kino (wzrost o 3 proc.). Przychody reklamowe gazet spadły 10,5 proc., a czasopism – o 9,5 proc. W samym drugim kwartale cały rynek reklamy wzrósł według Agory o 2,5 proc. i był wart 2,1 mld zł.

- Spółka podtrzymuje swoje szacunki tegorocznego wzrostu wartości wydatków na reklamę w Polsce w przedziale od 2 do 4 proc. Biorąc jednak pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki oraz wyższy od oczekiwanego wzrost wydatków na reklamę w okresie styczeń – czerwiec 2015 r., Agora nie wyklucza, że dynamika tego wzrostu w 2015 r. może kształtować się w górnych granicach przewidywanego zakresu wzrostu – podano.

Całorocznie firmy wydadzą w tym roku na reklamę maksymalnie o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Historycznie wzrost PKB powyżej 3 proc. powinien utrzymywać wielkość rynku reklamy na stabilnym poziomie, a w 2015 prognozowany wzrost ma wynieść 3,3 proc. - 3,4 proc. W związku z tym pozostawiamy na dotychczasowym poziomie prognozy wzrostu rynku reklamy w 2015 roku w przedziale 2,7 proc. – 3,3 proc. – komentuje Piotr Piętka, prezes Starcom Mediavest Group.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji