W Europie najszybciej przybywa stacji HD

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba stacji nadawanych w Europie w wysokiej rozdzielczości wzrosła aż o 57 proc. Dziś co piąty kanał nadaje w HD.

Publikacja: 14.04.2016 22:00

Foto: Flickr

Jak podliczyło Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, między 2009 i 2015 rokiem szybko przybywało też stacji sportowych (dziś jest ich więcej o 11 proc.) oraz rozrywkowych (6 proc. wzrostu). W te trendy wpisała się i Polska, w której w ostatnich latach przybywało stacji przede wszystkim w związku z cyfryzacją nadawania naziemnego.

Moda na sport

Ale i na naszym rynku widać było poruszenie w segmencie stacji sportowych. Nieoficjalnie słychać było nawet, że niektórzy nadawcy liczyli na uruchomienie nowego pakietu naziemnych stacji telewizyjnych (tzw. multipleksu ósmego) poświęconego w całości kanałom sportowym. Ten pomysł szybko przepadł, rozkwitła za to oferta sportowych stacji satelitarnych.

W maju ubiegłego roku dodatkowy kanał sportowy Canal+ Sport 2 uruchomił polski Canal+, a o koncesje na nowe stacje sportowe Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3 wystarała się też w ubiegłym roku w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji telewizja Polsat, która będzie nadawać w tym roku relacje z Euro 2016 (choć ma już Polsat Sport, Polsat Sport Extra i Polsat Sport News). Od sierpnia na polskim rynku można oglądać kanały Eleven Sports Network: Eleven i Eleven Sports.

To może być rok popularyzacji ultraHD

Według najnowszego zestawienia EAO wszystkich kanałów telewizyjnych nadających w krajach UE jest dziś 5,37 tys. Ale uwzględniając stacje lokalne, łączna liczba kanałów nadawanych w Europie sięga już 9,1 tys., a wszystkich odbieranych w 28 krajach UE 19,9 tys. Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce krajów UE, w których oferta stacji dostępnych za pomocą różnych platform jest najszersza (patrz: wykres).

Jedna piąta wszystkich stacji europejskich jest już nadawana w podwójnej wersji (simulcast) – ta druga to wersja w wysokiej rozdzielczości, która w kilka lat stała się obowiązującym na całym rynku standardem. Do tego stopnia, że w Polsce w sprawie nadawania w HD zaczęła lobbować część firm zaangażowanych w nadawanie naziemne.

– HD staje się powoli standardem w płatnej telewizji, więc i w telewizji naziemnej zapewne odpowiadałoby na oczekiwanie widzów – mówił „Rz" Markus Tellenbach, prezes TVN.

Ten rok zapewne przyniesie już odpowiedź na pytanie, czy 4K przyjmie się na telewizyjnym rynku. – Jesteśmy w stałym kontakcie z operatorami i nadawcami telewizyjnymi i jestem przekonany, że technologia 4k/ultraHD będzie się rozwijała – pytanie tylko, jak szybko. Wierzymy, że pierwsze oferty komercyjne z programami ultraHD pojawią się na rynku w tym roku – mówił „Rz" niedawno Jakub Brzeczkowski, szef Eutelsatu w Polsce. A Markus Tellenbach tłumaczył „Rz": – To technologia z przyszłością. Mamy rok dużych wydarzeń sportowych, to dobre okoliczności dla nadawców, zazwyczaj wtedy ludzie chętniej kupują nowe telewizory.

Mniej serwisów VoD

Pod koniec ubiegłego roku w krajach UE dostępnych było 1,6 tys. legalnych serwisów z wideo na żądanie. To znacznie mniej niż na koniec 2013 r. (3 tys.). Rynek na wczesnym etapie rozwoju powoli się porządkował. Najwięcej jest klasycznych serwisów VoD podpiętych pod ofertę operatorów telewizyjnych lub niezależnie działających platform VoD w sieci, ale w Europie działają już np. także 64 internetowe platformy nadające newsy w formie wideo, a należące do właścicieli kanałów informacyjnych i wydawców prasy.

Jak podliczyło Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, między 2009 i 2015 rokiem szybko przybywało też stacji sportowych (dziś jest ich więcej o 11 proc.) oraz rozrywkowych (6 proc. wzrostu). W te trendy wpisała się i Polska, w której w ostatnich latach przybywało stacji przede wszystkim w związku z cyfryzacją nadawania naziemnego.

Moda na sport

Pozostało 90% artykułu
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji